tag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post3036473422831341026..comments2023-07-07T19:23:16.513+08:00Comments on Santapan Minda Pejuang: Di mana Allah ? ~ Us Adnan FadhilYUSSAINE YAHYAhttp://www.blogger.com/profile/04984258039895928159noreply@blogger.comBlogger53125tag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-34661713563143963492009-07-24T14:42:40.434+08:002009-07-24T14:42:40.434+08:00Salam....ketahuilah saudari...Allah s.w.t. itu ber...Salam....ketahuilah saudari...Allah s.w.t. itu beristawa di arasy sesuai dengan keagungan-NYa IAITU TANPA MENGAMBIL TEMPAT DAN MENTANZIHKAN ALLAH S.W.T. DARI SIFAT2 MAKHLUK.<br /><br />Saudari hanya copy paste sahaja .Macam mana ana nak pastikan dalil2 yg nti beri ini benar2 dari kalam ulama tersebut?...Sememangnya para salafussoleh menyerahkan pada Allah s.w.t. apabila Allah s.w.t. menyebut Allah beristiwa' di Arasy...iaitu kita beriman atas ayat ini tetapi mentanzihkan Allah s.w.t. dari sifat makhluk yg tak layak pada Allah Azza Wajalla...iaitu tanpa mengambil ruang, jisim dan masa...inilah tafwidh sebenar para salafussoleh....buktinya para ulama muktabar seperti Imam An-Nawawi , Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani, Imam Ar-Ramli, Imam Ibnu Hajar Al-Haithami semuanya jelas menyucikan Allah Azza Wajalla daripada bertempat, ini menunjukkan kefahaman mereka tentang perkataan para salafussoleh bukan seperti kefahaman nti...gunalah akal yg nti yg CERDIK TU.Salim2https://www.blogger.com/profile/13029301467413634037noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-53179339987893724982009-07-24T13:35:19.833+08:002009-07-24T13:35:19.833+08:00Orang-orang mempunyai berbagai pendapat dalam perm...Orang-orang mempunyai berbagai pendapat dalam permasalahan ini dan sekarang bukanlah tempatnya untuk membahasnya secara luas, namun dalam perkara ini, kita menempuh mazhab para salafus-Soleh seperti imam Malik, al-Auza’i, ats-Tsauri, al-Laits bin Sa’ad, as-Syafi’e, Ahmad bin Hanbal, Ishaq bin Rahawaih dan lain-lain dari kalangan para imam kaum muslimin, baik yang dahulu mahupun yang sekarang, iaitu membiarkan sebagaimana datangnya tanpa takyif, tasybih dan ta’thil. Apa yang terbersit (tergambar) di dalam benak fikiran orang-orang Musyabbih (yang menyamakan sifat Allah dengan makhluk-Nya) tidak terdapat pada Dzat allah s.w.t., sebab Allah sedikitpun tidak sama dengan makhluk-Nya. Allah berfirman (maksudnya):<br /><br />“Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia dan Dialah yang maha mendengar lagi Maha melihat.” (as-Syuura: 11)<br /><br />Bahkan perkara ini sebagaimana yang dikatakan oleh salah seorang imam yang bernama Nu’aim bin Hammad al-Khuza’i, guru kepada imam al-Bukhari: “Barangsiapa yang menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya, maka dia telah kafir. Barangsiapa yang mengingkari apa yang telah disifatkan Allah terhadap Dzat-Nya, maka ia telah kafir. Apa yang Allah sebutkan tentang sifat-sifat-Nya dan yang Rasulullah s.a.w. sebutkan tentang sifat-sifat Allah tidak merupakan tasybih (penyerupaan Allah dengan Makhluk). Barangsiapa yang menetapkan untuk allah apa yang dengan jelas telah tercantum dalam ayat dan hadith-hadith sahih yang sesuai engan kemulian Allah serta menafikan dari Dzat Allah semua sifat kekurangan, bererti ia telah menempuh jalan petunjuk.” (Tafseer al-‘Azim, Ibnu Kather)<br /><br />Jelaslah bahawa, hakikat-nya para imam itu sendiri seperti ibnu Katheer, as-Syafi’e, imam Ahmad bin Hanbal, imam Malik, dan lain-lain adalah bersama para salaf dalam menyatakan bahawa Allah itu bersemayam di ‘arsy selaras dengan keagungan-Nya tanpa ta’wil dan ta’til.<br />هَؤُلاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَوْلا يَأْتُونَ عَلَيْهِمْ بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا<br />“maka tidak ada Yang lebih zalim dari orang-orang yang berdusta terhadap Allah.” (al-Kahfi: 15)<br /><br />**** Bacalah balik semua hujah2 yang telah ana berikan dan buatlah keputusan yang mana lebih benar menggunakan akal nta yang cerdik itu...wallahu'lamAmiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-48115417440724754382009-07-24T13:31:44.056+08:002009-07-24T13:31:44.056+08:00alil daripada atsar (sahabat Rasulullah s.a.w.)
U...alil daripada atsar (sahabat Rasulullah s.a.w.)<br /><br />Umar al-Khathab menyatakan bahawa:<br /><br />“Bahawasanya segala urusan itu (datang) dari sana (sambil mengisyarat-kan tangannya ke langit).” (al-Imam az-Zhahabi di dalam kitab-nya menyatakan bahawa riwayat ini sahih)<br /><br />iwayat daripada Ibnu abbas pula (maksudnya);<br /><br />“Daripada Ibnu Abbas (ia berkata) bahawa Rasulullah s.a.w. berkhutbah kepada manusia pada hari Nahr (tanggal 10 Zulhijjah) kemudian Ibnu abbas menyebutkan khutbah Nabi s.a.w. kemudian beliau mengangkat (mendongakkan) kepalanya ke arah langit sambil mengucapkan: “Ya Allah bukankah aku telah menyampaikan! Ya Allah bukankah aku telah menyampaikan!” (Riwayat Imam Bukhari, juz.2 halaman 191)<br /><br />Hujah Para imam Ahlus Sunnah wa-al-Jama’ah (dan para Tabi’ Tabi’ien):<br /><br />Telah berkata Imam abu Hanifah:<br /><br />“Barangsiapa yang mengingkari sesungguhnya Allah berada di atas langit, maka sesungguhnya dia telah kafir.”<br /><br />Telah berkata Imam Malik Bin Annas:<br /><br />“Allah berada di langit sedangkan ilmu-Nya di tiap-tiap tempat dan tidak tersembunyi sesuatupun dari-Nya.”<br /><br />Telah berkata imam as-syafi’e:<br /><br />“Dan Allah di atas ‘arsy-Nya di atas langit-Nya.”<br /><br />Telah berkata Imam Ahmad:<br /><br />“Benar! Allah di atas ‘arsy-Nya dan tidak sesuatupun yang tersembunyi dari pengetahuan-Nya.”<br /><br />Telah berkata imam at-Tirmidzi:<br /><br />“Telah berkata ahli ilmu: Dan Ia (Allah) di atas ‘arsy sebagaimana Ia telah menetapkan diri-Nya.”<br /><br />(Rujukan daripada Kitab al-‘Uluw, oleh Imam az-Zhahabi)<br /><br />Telah berkata imam Ibnu Khuzaimah:<br /><br />“Barangsiapa yang tidak menetapkan sesungguhnya Allah di atas ‘arsy-Nya Ia istiwa’ di atas tujuh langit-Nya, maka ia telah kafir dengan Tuhan-Nya (setelah hujah ditegakkan)... (Sahih, dikeluarkan oleh al-Hakim di dalam kitabnya Ma’rifah ‘ulumil-Hadits, halaman 84)<br /><br />Telah berkata Sheikhul Islam imam Abdul Kadir Jailani:<br /><br />“Tidak boleh mensifatkan-Nya bahawa Ia (Allah) berada di tiap-tiap tempat (Allah di mana-mana). Bahkan wajib mengatakan, “Sesungguhnya Ia di atas langit (iaitu) di atas ‘arsy-Nya sebagaimana Ia telah berfirman: “ar-Rahman di atas ‘arsy, Ia istawa’”, di dalam surah Thoha, ayat ke 5.” (Fatwa Hamawiyyah Kubra, halaman 87)<br /><br />Berikut pula saya membawakan kata-kata ibnu Katheer di dalam tafseernya, yang mana mentafsirkan ayat “summas tawa ‘alal ‘arsy (ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ)” sebagai di bawah (petikan di bawah).<br /><br />Berikut kita lihat kata-kata Al-Hafidz Ibnu Katsir Rahimahullah:<br /><br />“Adapun firman-Nya:<br /><br />“Kemudian Dia bersemayam di atas ‘arsy. (al-a’raaf: 54)Amiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-41409720859695874042009-07-24T13:29:30.014+08:002009-07-24T13:29:30.014+08:00Manakala berikut, dalil menunjukkan bahawa Jibril ...Manakala berikut, dalil menunjukkan bahawa Jibril itu naik menghadap Tuhanya-Nya<br />تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ<br />“Malaikat-malaikat dan Jibril naik (menghadap) kepada Rabb.” (al-Ma’arij: 4)<br /><br />Begitu juga dalil yang berikut ini, iaitu di mana Fir’aun memperolok-olokkan kenyataan nabi Musa a.s.:<br />وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا هَامَانُ ابْنِ لِي صَرْحًا لَعَلِّي أَبْلُغُ الأسْبَابَ, أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لأظُنُّهُ كَاذِبًا وَكَذَلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَصُدَّ عَنِ السَّبِيلِ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلا فِي تَبَابٍ<br />“Dan Firaun pula berkata: "Hai Haman! binalah untukku sebuah bangunan Yang tinggi, semoga Aku sampai ke jalan-jalan (yang Aku hendak menujunya) "(Iaitu) ke pintu-pintu langit, supaya Aku dapat melihat Tuhan Musa; dan Sesungguhnya Aku percaya Musa itu seorang pendusta!" Demikianlah diperhiaskan (oleh Syaitan) kepada Firaun akan perbuatannya Yang buruk itu untuk dipandang baik, serta ia dihalangi dari jalan Yang benar; dan tipu daya Firaun itu tidak membawanya melainkan ke Dalam kerugian dan kebinasaan. (al-Mu’min: 36-37)<br /><br />Maka, barangsiapa mengatakan Allah itu tidak di langit atau memepermainkan (mendustakan) pernyataan yang menunjukkan Allah itu di langit, maka dia menyerupai Fir’aun yang mempermainkan kata-kata Musa a.s..<br /><br />lah Mengangkat (Menunjukkan Naik Ke Atas) Isa Ke Sisi-Nya<br />إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ<br />(ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai Isa! Sesungguhnya Aku akan mengambilmu dengan sempurna, dan akan mengangkatmu ke sisiKu…” (Ali Imran: 55)<br />بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا<br />“Bahkan Allah telah mengangkat Nabi Isa kepadanya; dan adalah Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (an-Nisa’: 158)<br /><br />Kedudukan Allah Yang Di Atas<br /><br />يَخَافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ<br />Mereka takut kepada Tuhan mereka yang di atas mereka dan melaksanakan apa yang diperintahkan (kepada mereka). (an-Nahl: 50)<br /><br />erihal Penurunan al-Qur’an (Dari Langit)<br />وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (١٩٢)نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأمِينُ (١٩٣)عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ (١٩٤)بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ)<br />“Dan Sesungguhnya Al-Quran (yang di antara isinya kisah-kisah Yang tersebut) adalah diturunkan oleh Allah Tuhan sekalian alam. ia dibawa turun oleh malaikat Jibril Yang amanah. ke Dalam hatimu, supaya Engkau (Wahai Muhammad) menjadi seorang dari pemberi-pemberi ajaran dan amaran (kepada umat manusia). (ia diturunkan) Dengan bahasa Arab Yang fasih serta terang nyata. (as-Syu’ara: 192-195)<br />تَنْزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ<br />“Turunnya Kitab Al-Quran ini dari Allah, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (az-Zumar: 1)<br /><br />Berita-Berita Langit<br />وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا (٨)وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا<br />“Dan Bahawa Sesungguhnya Kami telah berusaha mencari berita langit, lalu Kami dapati langit itu penuh Dengan pengawal-pengawal Yang sangat kuat kawalannya, dan (dengan rejaman-rejaman) api Yang menyala. Padahal Sesungguhnya Kami dahulu biasa menduduki tempat-tempat (perhentian) di langit untuk mendengar (percakapan penduduknya – para malaikat); maka sekarang sesiapa Yang cuba Mendengar, akan mendapati api Yang menyala Yang menunggu merejamnya.” (al-Jin: 8-9)<br />Dan sekian banyak lagi dalil-dalil al-Qur’an yang jelas menunjukkan Allah itu di langit di ‘arsy-Nya. Begitu juga dengan perihal kisah nabi isra’ dan mikraj, di mana nabi menuju ke langit.Amiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-90821507274891052942009-07-24T13:22:37.628+08:002009-07-24T13:22:37.628+08:00syaikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan, “Ahlus Su...syaikhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan, “Ahlus Sunnah telah bersepakat bahwa Allah Ta’ala berada di atas ‘Arsy-Nya. Tidak ada satu orang pun dari Ahlus Sunnah meyakini bahwa Allah tidak berada di atas ‘Arsy-Nya. Tidak mungkin seorangpun dapat menukil dari mereka (bahwa Allah tidak berada di atas ‘Arsy, pen) baik dalil nash (dalil tegas yang cuma mengandung satu makna saja) atau dalil zhohir (dalil yang mengandung makna lebih kuat, namun masih mengandung makna lainnya yang lemah).” (Fathu Robbil Bariyyah, hal. 33-34)<br /><br />Al Awza’iy mengatakan, “Kami dan para tabi’in mengatakan, “Allah Ta’ala menyebut keberadaan-Nya di atas ‘Arsy-Nya. Kami pun mengimani hal sebagaimana yang terdapat pada As Sunnah mengenai sifat-sifat-Nya”.”<br /><br />“Dan barangsiapa yang menentang Rasul sesudah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang mu’min, Kami biarkan ia leluasa terhadap kesesatan yang telah dikuasainya itu dan Kami masukkan ia ke dalam Jahannam, dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali.”(QS. An Nisa’ [4] : 115).Amiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-63630868223944414932009-07-24T13:20:24.067+08:002009-07-24T13:20:24.067+08:00Pakar Hadits Terkemuka yang Memiliki Kitab Hadits ...Pakar Hadits Terkemuka yang Memiliki Kitab Hadits Tershohih Sesudah Al Qur’an Meyakini Ar Rahman Menetap Di Atas Langit<br /><br />Abu Abdillah Muhammad bin Isma’il yang terkenal dengan Imam Bukhari di akhir Al Jami’ Ash Shohih-nya dalam Kitab Bantahan terhadap Jahmiyyah, beliau berkata mengenai firman Allah Ta’ala,<br />وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ<br />“Dan adalah singgasana-Nya (sebelum itu) di atas air.” (QS. Hud : 7)<br />Abul ‘Aliyah mengatakan bahwa maksud dari ‘istiwa’ di atas langit’ adalah naik. Mujahid mengatakan mengenai istiwa’ adalah menetap tinggi <br /><br />Abdurrahman bin Abi Hatim berkata bahwa Abu Zur’ah ditanyakan mengenai aqidah Ahlus Sunnah dalam ushulud din dan apa yang dipahami oleh para ulama di berbagai negeri dan apa yang mereka yakini :<br />Yang kami ketahui bahwa ulama di seluruh negeri di Hijaz, ‘Iraq, Mesir, Syam, Yaman; mereka semua meyakini bahwa Allah Tabaroka wa Ta’ala berada di atas ‘Arsy-nya terpisah dari makhluk-Nya sebagaimana yang Allah sifati dan tanpa kita ketahui hakikatnya. Ilmu Allah meliputi segala sesuatu. (Lihat Al ‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghoffar, 188. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa riwayat ini shohih)<br /><br />Syaikh Abdul Qodir Al Jailani juga Meyakini Allah Beristiwa’ yakni Menetap Tinggi di Atas ‘Arsy-Nya<br /><br />Syaikh Abdul Qodir Al Jailani mengatakan, “Keyakinan bahwa Allah menetap tinggi di atas ‘Arsy-Nya telah disebutkan dalam setiap kitab suci yang Allah turunkan pada para nabi.” (Fathu Robbil Bariyyah bi Talkhishil Hamawiyyah, hal. 33)Amiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-17789385849925580892009-07-24T13:17:47.725+08:002009-07-24T13:17:47.725+08:00Kesaksian Ulama Besar Mengenai Keberadaan Allah
A...Kesaksian Ulama Besar Mengenai Keberadaan Allah<br /><br />Abu ‘Amr Abdurrahman bin ‘Amr Al Auza’iy mengatakan, “Kami dan pengikut kami mengatakan bahwa Allah ‘azza wa jalla berada di atas ‘Arsy-Nya. Kami beriman terhadap sifat-Nya yang ditunjukkan oleh As Sunnah.” (Dikeluarkan oleh Al Baihaqi dalam Kitab Al Asma’ wa Ash Shifat. Lihat Al ‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghoffar, 136)<br /><br />Al Auza’i juga ditanyakan mengenai firman Allah Ta’ala (yang artinya), ‘’Kemudian Allah menetap tinggi di atas ‘Arsy-Nya”. Al Auza’iy mengatakan, “Allah berada di atas ‘Arsy-Nya sebagaimana yang Dia sifati bagi Diri-Nya.” (Lihat Al ‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghoffar, 137)<br /><br />Muqothil bin Hayyan, Seorang Alim di Negeri Khurosan dan Sezaman dengan Al Auza’i Meyakini Keberadaan Allah di Atas<br /><br />etika Muqothil membicarakan ayat (yang artinya), “Tiada pembicaraan rahasia antara tiga orang, melainkan Dia-lah keempatnya”, beliau mengatakan, “Allah tetap berada di atas ‘Arsy-Nya, sedangkan ilmu-Nya yang senantiasa bersama makhluk-Nya.” (Diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad bin Hambal dalam kitab As Sunnah. Lihat Al ‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghoffar, 137. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa riwayat ini hasan)<br />Muqothil berkata pula, “Allah-lah yang lebih memahami firman-Nya: huwal awwalu wal akhiru … (Allah adalah Al Awwal dan Al Akhir …). Makna Al Awwalu adalah sebelum segala sesuatu. Al Akhir adalah setelah segala sesuatu. Azh Zhohir adalah di atas segala sesuatu. Al Bathin adalah lebih dekat dari segala sesuatu. Kedekatan Allah adalah dengan ilmu-Nya. Sedangkan Allah sendiri berada di atas ‘Arsy-Nya.” (Diriwayatkan oleh Al Baihaqi dengan sanadnya hingga Muqotil. Lihat Al ‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghoffar, 137)<br /><br />Seorang Alim Besar Negeri Khurosan, Abdullah bin Al Mubarok Menyatakan Allah Berada di Atas Langit Ketujuh<br /><br />Dari ‘Ali bin Al Hasan bin Syaqiq, dia berkata, “Aku berkata kepada Abdullah bin Al Mubarok, bagaimana kita mengenal Rabb kita ‘azza wa jalla. Ibnul Mubarok menjawab,<br />في السماء السابعة على عرشه ولا نقول كما تقول الجهمية إنه هاهنا في الأرض<br />“Rabb kita berada di atas langit ketujuh dan di atasnya adalah ‘Arsy. Tidak boleh kita mengatakan sebagaimana yang diyakini oleh orang-orang Jahmiyah yang mengatakan bahwa Allah berada di sini yaitu di muka bumi.” Kemudian ada yang menanyakan tentang pendapat Imam Ahmad bin Hambal mengenai hal ini. Ibnul Mubarok menjawab, “Begitulah Imam Ahmad sependapat dengan kami.” (Lihat Al ‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghoffar, 139. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa riwayat ini shohih)Amiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-91879138984220619212009-07-24T13:01:31.699+08:002009-07-24T13:01:31.699+08:00Salam, nti berkata "Sesungguhnya di dalam al-...Salam, nti berkata "Sesungguhnya di dalam al-quran itu telah jelas Allah sebutkan bahawa Allah berada di atas arasy.dan jika nta masih berdegil ingin menyoal demi menyoal soalan tentang arasy tu bagaimana rupanya dan akhirnya ana jamin kkalau nta terus menerus menyoal soalan bodoh ini ana pasti suatu hari anta akan persoalkan lalu siapakh yang menciptakan Allah? naudzubillahminzaalik."<br /><br />BILA MASA ANA MENOAL ARSY TU MACAM MANA DAN BAGAIMANA?????? Nti jangan buat fitnah, dah tak tahu nak jawab , sudahlah, buat malu ajer menggunakan taktik fitnah ini. Ana rasa Nti jauh lebih bodoh kerana nti telah beranggapan tempat itu sama Qodimnya dengan Allah. dan nti beranggapan Allah itu berubah-ubah dari satu kedudukan ke satu kedudukan. Na'uzubillah Min Zaalik, langsung tidak menggunakan akal yg dikurniakan Allah untuk memahami Al-Quran dan Sunnah..alangkah sukarnya nak menjelaskan kepada org yg tidak mahu menggunakan akal...Salim2https://www.blogger.com/profile/13029301467413634037noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-85971688993994611112009-07-24T12:53:35.613+08:002009-07-24T12:53:35.613+08:00Salam...semoga Allah s.w.t. membalas saudari dgn k...Salam...semoga Allah s.w.t. membalas saudari dgn kebaikan...adapun hadits yg ana sebutkan itu ada juga riwayat dari Bukhari dan Baihaqi, kalau saudari mahu kebenaran, carilah sendiri dalam kitab tersebut. Ana tidaklah samapai nak menghafal no. hadis2 ini, kerana banyak perkara yg ana uruskan dalam kehidupan seharian, cuma ana ingatkan kalau saudari sendiri mahukan kebenaran, carilah dgn hati yg jujur. <br /><br />Adapun ttg kata2 Imam Al-Zahabi rah., adalah sangat mengelirukan . Ini kerana di dalam kitab Imam Al-Zahabi rah. yg lain menyebut bahwa Imam Zahabi mengkafirkan orang yg beriktikad Allah berada di langit untuk meneempat.<br /><br />Universiti Madinah adalah di antara pusat fahaman Wahabi, dan saudari boleh melihat kita An-Nasiha Li Ikhwanina Ulama Najd karangan Al-Faqih Ad-Dai'e Ilallah Sayyid Yusoff Hashim Ar-Rifa'e berkenaan fahaman Wahabi ini, bagaomana buruknya perangai mereka.<br />Di antara sikap mereka yg jijik adalah menyelewengkan kata2 Ulama2 terdahulu dalam kitab2 mereka.<br />maka ana tidak hairan kalau saudari mengeluarkan kalam Imam Al-Zahabi rah. menggunakan kitab terbitan mereka.<br /><br />Dan pada pihak ana, dalam kitab An-Nasiha Al-Zahabiah, bacalah kitab tersebut. Sebagai bukti untuk menguatkan bahwa Imam Al-Zahabi rah. berakidah Allah s.w.t. wujud tanpa memerlukan tempat adalah kata2 Ulama2 tersohor yg lain di antaranya:<br /><br />1. Imam Abu Mansur Al-Baghdadi (wafat 429 hijrah) di dalam kitabnya Al-Farqu Bainal Firaq berkata: "Ahlus sunnah telah berijmak bahawa Allah wujud tanpa bertempat".<br /><br />Jadi barangsiapa yang menyalahi pendapat ini maka ketahuilah bahawa dia bukan dari golongan ahlus sunnah walaupun dia mendakwa sedemikian, bahkan ketahuilah bahawa dia itu seorang MUSYABBIHAH iaitu orang yang menyerupakan Allah dengan makhluk.<br /><br />2. Imam Abu Mansur Al-Baghdadi dan Ar-Ramli meriwayatkan daripada Saidina Ali bahawa beliau berkata: "Allah telah ada sebelum wujudnya tempat, dan keadaan-Nya sekarang seperti keadaan asal-Nya (iaitu tanpa bertempat)". Lihat kitab Al-Farqu Bainal Firaq dan Fatawa Shamsuddin Ar-Ramli.<br /><br />3. Al-Hafiz Murthado Az-Zabidi di dalam kitabnya Syarah Ihya' meriwayatkan daripada Imam Ali Zainul Abidin bahawa beliau berkata: "Maha Suci Allah, sesungguhnya Engkau tidak bertempat".<br /><br />4. Imam Tajuddin Muhammad bin Hibatillah Al-Makki di dalam kitab akidahnya yang dinamakan 'Hadaiq Al-Fusul Wa Jawahir Al-Usul', yang mana kemudiannya dikenali dengan nama 'Akidah Solahiyah' iaitu nisbah kepada Sultan Salehuddin Al-Ayyubi berkata:<br /><br />"Sesungguhnya Dia telah wujud dan tempat tidak wujud Dan keadaan-Nya sekarang seperti mana keadaan asal-Nya Maha Suci Allah daripada berada pada tempat Dan Maha Suci Allah daripada berubah dengan masa"<br /><br />Nota: Akidah ini diperintahkan oleh Sultan Salahuddin Al-Ayyubi supaya diajar kepada kanak-kanak disekolah-sekolah pada zaman itu. Sultan Salahuddin seorang yang bermazhab Syafie. Beliaulah yang membebaskan Masjid Al-Aqsa (Al-Quds) daripada tangan tentera salib Kristian.<br /><br />Maka bagi ana, kitab (Al-Zahabi rah.) yg ada pada ana lebih benar kerana bersamaan dengan pendapat2 ulama2 yg lain.<br /><br />Dari tadi ana mengikut hujah saudari ini, ana rasa saudari pun mempunyai pengaruh Wahabi. Semoga Allah s.w.t. menjauhkan fahaman wahabi dari merebak ke dalam darah dan daging umat Islam..Amin...sememangnya perangai kaum Wahabi sangat keras dan takkan bertolak ansur dgn saudara Islam yg lain sehingga sanggup mengkafirkan saudara Islam yg tidak sependapat dgn mereka...Ya Allah ,jauhkan kami dari fitnah Wahabi...AminpelSalim2https://www.blogger.com/profile/13029301467413634037noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-38417256605015636052009-07-24T12:06:06.036+08:002009-07-24T12:06:06.036+08:00lagi satu ana nak tanya hadis yg diriwayatkan Imam...lagi satu ana nak tanya hadis yg diriwayatkan Imam Muslim rah. Sabda Nabi s.a.w. "Ya Allah , Kaulah yg Zohir, tiada sesuatupun diatas-Mu, Ya Allah ,Kaulah Yg Bathin, Tiada sesuatu pun di bawah-Mu"<br /><br />boleh ana tau hadith ni hadith yang keberapa dalam sahih muslim supaya ana boleh buat semakan.dan di dalam bab apa?<br /><br />syukranAmiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-12915386989644617202009-07-24T11:50:32.092+08:002009-07-24T11:50:32.092+08:00salam,
berkenaan soalan nta dimanakah Allah sebel...salam,<br /><br />berkenaan soalan nta dimanakah Allah sebelum tempat diciptakan...<br /><br />dipetik dari Kitabul Arasy oleh al-Imam Az-Zahabi,ditahqiq oleh Muhammad bin Khulaifah at-Tamimi.di dalam kitabnya ada menyebutkan :<br /><br />daripada Sulaiman at-taimi sesungguhnya dia telah berkata ((dan jika ditanya dimanakah Allah?maka aku katakan : Di Langit,dan jika dikatakan : maka dimanakah arsy nya sebelum langit? aku katakan : Diatas air. dan jika dikatakan dan dimana arsynya sebelum diciptakan air? maka akau katakan : La A'lam(aku tidak tahu) berkata Abu Abdullah :dan itu seperti firman Allah SWT : "sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya)." Surah al-Baqarah ayat 255.<br /><br />((Dan Dia lah yang menjadikan langit dan bumi dalam masa, sedang “ArasyNya, berada di atas air ))Surah Hud ayat 7.<br /><br />Sesungguhnya di dalam al-quran itu telah jelas Allah sebutkan bahawa Allah berada di atas arasy.dan jika nta masih berdegil ingin menyoal demi menyoal soalan tentang arasy tu bagaimana rupanya dan akhirnya ana jamin kkalau nta terus menerus menyoal soalan bodoh ini ana pasti suatu hari anta akan persoalkan lalu siapakh yang menciptakan Allah? naudzubillahminzaalik.<br /><br />Al-quran itu diturunkan sebagai panduan hidup islam yang lengkap.bukan untuk ditokok tambah atau ditakwil dan ditafsir sesuka hati akal nafsu kita jer...wahai saudara,al-quran itu Allah tuhan ana dan nta yang turunkan.al-quran itu kalam Allah yang suci,siapalah kita nak menidakkan kata2 Allah di dalam al-quran? telitilah kembali apa yang ana sampaikan.jangan berta'sub buta dengan manusia.<br /><br />sekiranya masih terdapat persoalan di dalam benak nta nak bertanya itu dan ini silalah beli kitabul Arasy oleh imam az-zahabi ini.semuanya lengkap.tapi tak tahulah kalau2 kitab ini tidak ada di jual di Malaysia kerana suami ana membelinya semasa di Yaman.dan kitabul Arasy ini diajarkan di Universiti Madinah,saudi Arabia.<br /><br />renung2kanlah....WAAmiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-37664763187974746722009-07-23T19:50:49.018+08:002009-07-23T19:50:49.018+08:00Salam....nti mengatakan "sekiranya Allah tida...Salam....nti mengatakan "sekiranya Allah tidak bertempat mengapakah nabi dibawa dari satu tingkatan langit sehingga satu tingkatan langit sehingga langit yang ke tujuh?bukankah langit itu juga tempat.sehingga langit yang ketujuh barulah Rasulullah menemui Allah dan mendapat perintah difardhukan untuk solat."<br /><br />Nampak sangat nti tidak membaca hujah ana sebelum itu yg ana nukilkan dari Al-Muhaddith Syaikh Prof Dr. Muhammad Alwy Al-Maliki rah. . Kerana kata2 yg mulia Syaikh rah. telah menjawab soalan nti itu, nti nampaknya bukan hendak berbahas kerana mahukan kebenaran, tetapi semata-mata mahu menjatuhkan pihak lawan...ini bukan debat yg dibenarkan dalam Islam..Muhammad Salim bin Azhamhttps://www.blogger.com/profile/07395964577876932583noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-84705477826093857592009-07-23T19:42:24.487+08:002009-07-23T19:42:24.487+08:00Salam...semoga Allah membalas saudari dgn kebaikan...Salam...semoga Allah membalas saudari dgn kebaikan....ana rasa nti perlu belajar sekolah rendah balik lah...tidak bertempat dengan di mana mana boleh sama?...inilah akibatnya kalau langsung tidak menggunakan akal....saudari ni xabis abis...bila ana kemukakan soalan, nti kata macam yahudi...Na'uzubillah...sudahlah kalau saudari xtahu, jgn dihukum org lain atas kejahilan nti. Dah xboleh jawab cakap org lain mcm2. <br /><br />Sudahlah nti, kalau rasa betul sgt pandangan nti tu, nti peganglah, dan ana akan berpegang dgn pendapat ana....sudah ana sebutkan pada awal2 perbahasan hadis yg diriwayatkan Imam Muslim rah. Sabda Nabi s.a.w. "Ya Allah , Kaulah yg Zohir, tiada sesuatupun diatas-Mu, Ya Allah ,Kaulah Yg Bathin, Tiada sesuatu pun di bawah-Mu"<br /><br />Beritahu pada ana , kalau sesuatu yg mana tiada apapun di atas dan tiada apapun di bawah, maka di mana?...Allah s.w.t. tidak bertempat.....bacalah kitab nti, sudah banyak kitab ana bawakkan, nti diam jer xda komen apa2 pun, lepas terus kemuka hujah yg sama sahaja. Padahal hujah nti telah ana sebutkan, adapun ayat2 yg menunjukkan Allah s.w.t. berada di langit itu, wajib ditafwidhkan pada Allah s.w.ty., tanpa berpegang kepada makna zahir ayat itu. inilah namanya Tafwidh. <br /><br />Ana tak boleh bayangkan betapa degil dan keras kepala saudari ini, sekian banyak pendapat2 para ulama muktabar ana berikan, tidak sedikit pun terkesan pada saudari....Hanya pada Allah s.w.t., petunjuk dan hidayah.Muhammad Salim bin Azhamhttps://www.blogger.com/profile/07395964577876932583noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-67998612346658497322009-07-23T16:59:27.341+08:002009-07-23T16:59:27.341+08:00mengenai israk dan mikraj...saya mengambil petikan...mengenai israk dan mikraj...saya mengambil petikan ini dari kitab Raheeq Makhtum karangan Sheikh Safiurrahman mubarakfuri.<br /><br />"Seterusnya Rasulullah dimi'rajkan ke langit ketujuh, padanya Baginda menemui Ibrahim (a.s),<br />setelah salam diberi dan dijawab, Baginda dialu-alukan dan diakui kenabiannya. Sesudah itu<br />Baginda dimi'rajkan ke Sidrah al-Muntaha dan dibawa ke al-Bait al-Ma'mur.<br />Akhirnya Baginda dimi'rajkan ke hadapan Allah al-Jabbar Jalla Jalaluh, Baginda<br />menghampiriNya paling terdekat, maka difirman dan diwahyukan kepada hambaNya<br />Muhammad segala sesuatu,....."<br /><br />sekiranya Allah tidak bertempat mengapakah nabi dibawa dari satu tingkatan langit sehingga satu tingkatan langit sehingga langit yang ke tujuh?bukankah langit itu juga tempat.sehingga langit yang ketujuh barulah Rasulullah menemui Allah dan mendapat perintah difardhukan untuk solat.<br /><br />sila baca buku raheeq makhtum.jangan mentafsirkan sesuatu hukum atau dalil yang sudah jelas berdasarkan akal semata-mata.Amiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-22269720841453981002009-07-23T15:55:10.843+08:002009-07-23T15:55:10.843+08:00dah nta kata tak bertempat maknanya dimana2lah.......dah nta kata tak bertempat maknanya dimana2lah....namapun tiada tempat.sama shj mereka yg megatakan Allah itu dimana-mana dgn mereka yang mengatakan Allah tidak bertempat.<br /><br />sekiranya Allah tidak bertempat maka solatlah menghadap manapun tetap menghadap Allah kan?tapi kenapa solat wajib menghadap kiblat kalau dah kata Allah tak betempat?<br /><br />apabila manusia suka bertanya dan menggunakan akal sehingga bercanggah dgn al-quran inilah akibatnya.telah jelas Allah bgtau dia berada di atas arasy tetapi manusia yang jahil dan degil tetap tidak berpuashati dan terus ingin menyoal demi menyoal soalan yang akhirnya menyebabkan mereka kufur dgn ayat2 Allah.samalah seperti orang2 yahudi.yang terlalu bnyk sangat soal yg akhirnya menyusahkan diri mereka balik.<br /><br />bagaimana nta kata nta beriman dengan ayat-ayat Allah sedangkan dengan jelas anta menolaknya walaupun sudah jelas di dalam al-quran menyebutkan?kan Allah telah berjanji bahawa al-quran akan dipelihara sehingga hari akhirat.jadi nta nak kata al-quran masih belum sempurna masih perlu dita'wil dengan akal manusia yang lemah ni?sedangkan Allahlah yang memberi akal kepada manusia."kami dengar dan kami taat" bukannya kami dengar dan kami soal itu dan ini.soalan anta tanya jadi sebelum tempat Allah diciptakan dimanakh Allah?soalan2 inilah yang ana katakan menyerupai orang2 yahudi yang mungkin sampai satu tahap nanti nta akan persoalkan bagaimana rupa Allah dan siapa yang menjadikan Allah?.Naudzubillah min zaalik!<br /><br />fikirlah baik2 sebelum menuduh orang bertaqlid buta.ana berpegang dengan apa yang ada di dalam al-quran tanpa menolak atau menambah sedikitpun.adapun nas2 yang mengatakan Allah tidak bertempat langsung tidak ada di dalam al-quran malah ada pula dalil yang mengatakan Allah di arasy...jadi bagaimana?nta nak kata al-quran salah?perlu ditafsir n ditakwil oleh manusia yang tidak tahu ilmu ghaib n cetek akalnya?Amiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-33887139893774240062009-07-23T14:51:32.683+08:002009-07-23T14:51:32.683+08:00Salam...semoga Allah s.w.t. membalas saudari dgn k...Salam...semoga Allah s.w.t. membalas saudari dgn kebaikan...Kembalilah saudaraku, kembalilah kepada fitrah akal yg sihat, ingatlah Islam agama Fitrah, walaupun tidak semua boleh difikir akal, tetapi boleh diterima akal. <br /><br />Marilah sama2 kita muhasabah kembali dgn berkata di dalam hati "kalaulah aku di pihak yg benar , mengapa ada perkara yg aku ragu2?. Mengapa aku tidak mampu menjawab persoalan yg dikemukakan?. Mengapa aku takut untuk melihat hujah2 dari pihak lain?..Mengapa aku bersikap keras dan tidak mengendahkan dalil2 dari pihak lain?. Kalau aku betul sudah pasti ada jawapan bagi segala perkara yg aku ragui?. Tetapi aku tidak jumpa"<br /><br />Semoga Allah s.w.t. memberi petunjuk kepada ana dan nti...semoga ukhwah ini terus berkekalan..AminMuhammad Salim bin Azhamhttps://www.blogger.com/profile/07395964577876932583noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-12658468725355144052009-07-23T14:46:29.660+08:002009-07-23T14:46:29.660+08:00Salam...untuk kenyataan nti yg berbunyi "Alla...Salam...untuk kenyataan nti yg berbunyi "Allah berada di atas sedangkan bila dia menadah do'a, dia menadah tangan menunggu sesuatu yg datangnya dari atas. Bila dia solat, dia turun sujud ke lantai, ini kerana ia sedang sujud kepada sesuatu yg berada di atas bukan di bawah."<br /><br />Maka ana katakan bahawa kita menadah doa ke langit , itu kerana langit ADALAH KIBLAT BAGI DOA. <br /><br />Maka ana pula bertanya kepada nti , mengapa sujud ke arah kaabah kalau Allah s.w.t. itu di atas?....bukankah lebih tepat sekiranya sembahyang menghadapkan muka ke langit (dengan cara terlentang)?<br /><br />Mengapa kaabah dipanggil Baitullah (Rumah Allah?) Apakah Allah s.w.t. betul2 di dalam rumah itu?<br /><br />Maka kalau tidak , mengapa dipanggil Baitullah?Muhammad Salim bin Azhamhttps://www.blogger.com/profile/07395964577876932583noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-23600548986854964812009-07-23T14:40:48.099+08:002009-07-23T14:40:48.099+08:00salam, baiklah ana menjawab dulu persoalan nti . N...salam, baiklah ana menjawab dulu persoalan nti . Nti menyebut " Tujuh kali ALLAH menjelaskan dalam Al-Quran bahawa ALLAH di atas Arasy. . Peristiwa Isra' Mi'raj, Nabi diangkat ke langit. Bahkan dalam ceramah isra' mi'raj di TV, di Masjid dan majlis perayaan mereka, ustaz2nya bercerita tentang nabi diangkat ke langit, mendapat perintah solat, ditunjukkan Neraka, malaikat, dan apa yang ada di langit. Sayangnya, apabila mereka ditanya soalan di mana ALLAH... mereka mengatakan ALLAH di mana-mana. Kalau ALLAH DI MANA-MANA tak payahlah nabi isra' mi'raj ke langit.."<br /><br />Baik ana menukilkan dari kitab "Wa Huwa bil Ufuqil A'laa", karangan Al-Muhaddith Syaikh Prof. Dr. Muhammad bin Alwy Al-Maliki Al-Hasani r.a. . Telah berkata Syaikh yg mulia :<br /><br />Tidak sepatutnya seseorang muslim yang mendengar kisah mi'raj mengenai naik dan turunnya Junjungan Nabi SAW ke langit, untuk menyangka bahawa antara hamba dan TuhanNya terdapat jarak yang tertentu yang dapat dijangkau, kerana sangkaan yang sedemikian adalah suatu kekufuran, yang mana kita berlindung dengan Allah daripadanya. Bahawasanya naik dan turun ini hanya dinisbahkan kepada hamba (yakni Junjungan Nabi SAW) dan bukannya kepada Tuhan. Meskipun Junjungan Nabi SAW pada malam isra' tersebut berkesudahan dengan mencapai jarak kedudukan seumpama dua anak panah atau lebih hampir lagi, tetap baginda tidak melepasi maqam / kedudukan seorang hamba. Dan keadaan baginda dengan Nabi Yunus bin Matta AS ketika ditelan ikan serta dibawanya ke lautan lepas sehingga ke dasar lautan adalah sama, dalam hal ketiadaan jarak bagi Allah dengan ciptaanNya, ketiadaan arah, ketiadaan mengambil tempat, ketiadaan had pembatas, dan ketiadaan dapat dijangkau (yakni bukanlah artinya bila Junjungan Nabi SAW mi'raj ke atas maka baginda lebih hampir kepada Tuhan berbanding Nabi Yunus yang dibawa ikan ke dasar lautan dari segi tempat dan jarak - satu di atas dan satu di bawah - kerana Allah tidak bertempat sehingga boleh didekati atau dihampiri dengan diputuskan jarak yang tertentu.) Dan telah dikatakan oleh segelintir ulama, bahawa ikan tersebut telah membawa Nabi Yunus sejauh perjalanan 6,000 tahun, sebagaimana disebut oleh Imam al-Baghawi dan selainnya. Apabila telah engkau ketahui yang sedemikian, maka yang dikehendaki dengan naiknya Junjungan Nabi SAW dan menempuhnya baginda jarak yang jauh tersebut adalah untuk menzahirkan / menyatakan kedudukan baginda kepada penghuni langit dan menyatakan bahawasanya bagindalah makhluk Allah yang paling utama. Pengertian ini diperkuatkan lagi dengan dijadikan buraq sebagai tunggangan baginda, lalu dihubungkan bagi baginda akan mi'raj (alat untuk naik ke langit), dijadikan baginda imam bagi para nabi dan malaikat, sedangkan Allah ta'ala berkuasa untuk mengangkat baginda tanpa buraq dan mi'raj.<br /><br />Selesai petikan kitab. Maka ana ingatkan bahawa diisra` dan dimi`rajkan Junjungan Nabi s.a.w. dengan menggunakan makhluk seperti buraq dan mi'raj adalah untuk menzahirkan kemuliaan dan ketinggian baginda di antara sekalian makhluk. Inilah hakikat sebenar mi'raj Junjungan s.a.w. ke langit, agar dipersaksikan kepada segala penghuni langit akan darjat ketinggiannya penghulu sekalian makhluk. Tidaklah ia menunjukkan Allah berada di sesuatu tempat, Maha Suci Allah daripada mengambil faedah dari makhlukNya dan Maha Suci Ia daripada mengambil bagi lapang. ِMuhammad Salim bin Azhamhttps://www.blogger.com/profile/07395964577876932583noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-44532106281297811662009-07-23T14:32:53.504+08:002009-07-23T14:32:53.504+08:00Salam...semoga Allah s.w.t. membalas saudara denga...Salam...semoga Allah s.w.t. membalas saudara dengan kebaikan...nti ini agak kelakar lah...sudah berkali-kali ana cakap bahawa Allah s.w.t. tidak bertempat bukan di mana-mana.. Kalau itu rujukan nti iaitu al-fikrah.net, maka ana ridak hairanlah kerana mereka (al-fikrah.net) sememangnya beriktikad sedemikian, dan nti pun mengambil dari sumber2 seperti mereka. Ana nasihatkan dengarlah pulak hujah2 dari selain mereka ini (Al-Ahkam, Al-fikrah.net, Institut al-Qayyim,). Mereka sama fikrah, cubalah nti bukak sedikit pemikiran supaya merujuk selain dari mereka seperti (Ustaz Utsman El-Muhammady, Syaikh Fuad Kamaluddin Al-Maliki, Syaikh Ahmad Fahmi Zam zam, syaikh Nuruddin Al-Banjari, SS Dato' hj murtadza, Dato' Haron Din, Dato' Hj Ismail Kamus,)<br /><br />Adapun sejarah ttg sifat 20 itu tidaklah tepat. Ana nasihatkan nti belajar lah kitab2 sejarah . Bacalah kitab Matan Jauharatit Tauhid bg Imam Ibrahim Al-Laqqani ttg bermula peristiwa ini...cukuplah bertaklid buta itu.<br /><br />Adapun ayat2 Al-Quran itu adalah maksum, wajib beriman dgnnya, tetapi perlulah diingatkan bahawa ayat2 Al-Quran ada yg menrangkan hakikat dan ada yg menerangkan zahir. <br /><br />Dan satu lagi, saudari tidak menjawab persoalan ana yg sebelum2 ni, tetapi nti terus dgn sikap berdegil mahu mempertahankan pendapat nti, apakah sikap ini?....Beginikah sikap org yg mahu mencari kebenaran?...Ana berlindung dengan Allah s.w.t. dari sikap taksub yg tak tentu hala....Muhammad Salim bin Azhamhttps://www.blogger.com/profile/07395964577876932583noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-36507895548844707692009-07-23T12:34:42.976+08:002009-07-23T12:34:42.976+08:00Bantahan kepada mereka yang mengatakan "Allah...Bantahan kepada mereka yang mengatakan "Allah ada di mana-mana". . Tujuh kali ALLAH menjelaskan dalam Al-Quran bahawa ALLAH di atas Arasy. . Peristiwa Isra' Mi'raj, Nabi diangkat ke langit. Bahkan dalam ceramah isra' mi'raj di TV, di Masjid dan majlis perayaan mereka, ustaz2nya bercerita tentang nabi diangkat ke langit, mendapat perintah solat, ditunjukkan Neraka, malaikat, dan apa yang ada di langit. Sayangnya, apabila mereka ditanya soalan di mana ALLAH... mereka mengatakan ALLAH di mana-mana. Kalau ALLAH DI MANA-MANA tak payahlah nabi isra' mi'raj ke langit... Adakah firman ALLAH dalam AL-QURAN dan bukti-bukti yang nyata daripada RASULULLAH masih tidak dapat meyakinkan mereka. Menggunakan AKAL yang lemah ini untuk menentang firman ALLAH. . Berimanlah dengan ALLAH yang di langit, kita sentiasa berdoa dengan menadah tangan ke langit. Mintalah pertolongan ALLAH supaya menunjukkan kebenaran. <br /><br />sila download yg penuh di http://www.scribd.com/doc/4195203/Di-mana-ALLAH-Amiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-1021533256927944272009-07-23T12:13:42.741+08:002009-07-23T12:13:42.741+08:00sekadar menambah...
"metod sifat 20 itu tida...sekadar menambah...<br /><br />"metod sifat 20 itu tidak salah yg fatal, begitu juga kenyataan mereka bahawa Allah berada di mana-mana. Kerana ia adalah metod ilmu Kalam atau falsafah. Ia tercetus ketika era kegemilangan falsafah, tareqat dan ilmu kalam di abad ke 3 dan 4 dulu lantaran kemunculan pelbagai aliran ilmu kalam (teologi) antaranya golongan jahmiah dan musyabihat. Metod sifat 20 ialah takwil. Tujuan akhir metod takwil ialah sama juga dgn metod salaf iaitu tanzih (membersihkan) Allah dari golongan sesat dari aliran teologi. Kenyataan aliran sifat20 mengatakan Allah berada di mana-mana ialah utk menolak fitnah aliran Musyabihat yg mengatakan Allah berjisim, bertempat dan bersemayam spt Raja dan Dewa.<br /><br />Tapi aliran salaf lebih tepat kerana mereka menggunakan zahir nas tanpa takwil. Bila Allah SWT memberitahu diri-Nya berada di atas, maka salaf beriman Allah berada di atas di atas arash, di mana arasy dan bagaimana ia bersemayam, tidak boleh ditakwil. Inilah akidah yg perlu anda beritahu pada anak anda kerana ia lebih logik, Allah berada di atas sedangkan bila dia menadah do'a, dia menadah tangan menunggu sesuatu yg datangnya dari atas. Bila dia solat, dia turun sujud ke lantai, ini kerana ia sedang sujud kepada sesuatu yg berada di atas bukan di bawah...sekian"<br /><br />diambil dari al-fikrah.netAmiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-58950349643224291152009-07-22T18:01:37.836+08:002009-07-22T18:01:37.836+08:00Salam ...semoga Allah membalas saudari dgn kebaika...Salam ...semoga Allah membalas saudari dgn kebaikan..kali ini saudari mengemukakan pula rujukan dalam blogspot ustaz nti. Ana yakin nti sendiri tidak bukak laman web ini kerana pada rujukan http://www.qaradawi.net/site/topics/index.asp?cu_no=2&temp_type=44 tidak disebut pun Allah bertempat....kalau begini sikap nti yg terus berdegil dan menolak hujah ana tanpa sebab, apakah lagi yg boleh dibuat oleh hamba yg faqir wal haqir Ilallah ini, sekian banyak persoalan ana , nti cuba untuk mengelak dari menjawab..Kalau begitu pandangan nti, ana rasa kita berhenti setakat ini sahaja , tiada gunanya kita saling berhujah lagi kerana seolah-olah nti sudah membuat keputusan dari awal lagi sebelum kita berbahas., Walaupun begitu , ana mengharapakan Ukhwah kita terus berkekalan , nti adalah saudara seagama ana , semoga Allah s.w.t. memberi petunjuk kebenaran kepada kita ..AminSalim2https://www.blogger.com/profile/13029301467413634037noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-78243382800653666352009-07-22T17:48:20.348+08:002009-07-22T17:48:20.348+08:00http://www.alhawali.com/en/
http://www.zuhayli.ne...http://www.alhawali.com/en/<br /><br />http://www.zuhayli.net/<br /><br />http://www.qaradawi.net/site/topics/index.asp?cu_no=2&temp_type=44<br /><br />http://www.fatwaislam.com/fis/index.cfm<br /><br />http://www.ahlalhdeeth.com/vb/index.php<br /><br />http://www.albani.co.uk/<br /><br />http://www.ibnothaimeen.com/index.shtml<br /><br />saudara pun silalah layari laman2 diatas...Amiratun Nadhirahhttps://www.blogger.com/profile/07378760269725607541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-73794758638527495602009-07-22T17:43:35.918+08:002009-07-22T17:43:35.918+08:00Salam, semoga Allah membalas saudari dgn kebajikan...Salam, semoga Allah membalas saudari dgn kebajikan ...Dan jgnlah saudari bersikap seperti Ahlul Bid'ah iaitu apabila dibentangkan hujah kepada mereka dan mereka telah kehabisan idea, mereka tetap mengiktikadkan bahwa itu adalah disebabkan kelemahan mereka dan mungkin org dari mazhab(Fikrah) yg sama dgn mereka mempunyai jwpn , dan langsung tidak terfikir untuk merenungi hujah2 yg dikemukakan.....Ingatlah kata2 ulama, sekali bid'ah tercalit di hati seseorang , bagilah walau sejuta dalil pun, tetap ia tidak mahu berganjak, Semoga Allah menjauhkan diri ana dan nti dari bersikap beginiSalim2https://www.blogger.com/profile/13029301467413634037noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6192530260357591862.post-57126783717932032822009-07-22T17:39:29.650+08:002009-07-22T17:39:29.650+08:00Salam...semoga Allah s.w.t. membalas saudari dgn k...Salam...semoga Allah s.w.t. membalas saudari dgn kebaikan...artikel itu telah dibaca oleh ana...ianya sama sahaja menggunakan dalil2 yg telah nti sebutkan....dan satu lagi, mengapa perlu bertaklid atas perkara ini....adakah Iman nti disandarkan pada taklid kepada org yg taraf Mujtahid pun tak lepas...?<br /><br />Adapun mengikut para ulama yg menjadi panutan umat menjadi satu kewajipan bagi org awam ....dan sekarang ana mintak nti pulak bukak http:/bahrussofa.blogspot.com<br />ada video forum perdana Isra' Mikraj . Lihatlah kata2 ulama2 tersohor...Salim2https://www.blogger.com/profile/13029301467413634037noreply@blogger.com