Wednesday, August 5, 2009

Thaqafah : Fiqh as Siyam ~ 4 & 5

Bercelak mata

Hukum memakai celak mata semasa berpuasa walaupun termasuk debu-debu celak ke dalam lubang mata tidak membatalkan puasa, Rasulullah s.a.w. sendiri diriwayatkan memakai celak di bulan puasa. Mata tidak termasuk anggota yang dianggap berongga terbuka, maka sebab itu kalau termasuk debu-debu celak ke dalam mata tidak membatalkan puasa.

Memasukkan ubat mata ke dalam mata

Seorang yang sakit mata, lalu dimasukkan cecair ubat ke dalam matanya, sedangkan ia berpuasa, maka hukumnya tidak membatalkan puasa, walaupun pada kebiasaannya apabila dititikkan ubat ke dalam mata, maka ubat itu akan meresap melalui urat seni hingga ke dalam kerongkong.

Sepertimana yang dijelaskan di dalam kitab Al-Baijuri juz 1, halaman 231, Qalyubi Wa ‘Umairah juz 11, halaman 56, halaman 74-75 dan lain-lain semuanya menyebut bahawa tidak mengapa (tidak membatalkan puasa) cecair yang dimasukkan ke dalam mata dan walaupun ia meresap ke dalam kerongkong melalui urat seni, kerana mata dan urat seni tidak dikira rongga yang terbuka.

Takrif rongga yang terbuka menurut yang disebut di dalam Al-Baijuri ialah rongga yang terbuka yang dapat dilihat dan dirasa dengan pancaindera zahir.

1 comment:

Ghazalialsandakani said...

assalamualaikum...

kalau pakai contact lense batal tak puasa