Thursday, June 26, 2008

Fatwa Mufti Al Azhar - Fadhilat Ash Sheikh Dr 'Ali Jum'ah


Hukum Memakai Mekap Dengan Tipis

Soalan:

“Aku adalah seorang wanita berjilbab. Alhamdulillah aku selalu taat kepada ajaran agama. Akan tetapi aku memakai mekap di wajahku dengan sangat tipis. Ketika aku keluar wajahku kelihatan alami, suamiku juga berkata, “aku ingin melihatmu di dalam dan di luar rumah di alam keadaan cantik.” Oleh kerana itu aku memakai mekap dengan tipis. Adakah ini halal atau haram? Ketika aku di hadapan lelaki lain yang bukan mahram, adakah aku harus memakai sepatu dan sarung kaki atau tidak?”

Jawapan:

Permasalahan memakai mekap dengan amat tipis sehingga tidak boleh dibezakan dengan wajah yang tidak memakai mekap serta tujuan tujuan memakainya hanya agar wajah kelihatan berseri maka itu tidak mengapa. Ini kerana mekap tersebut tidak menjadi bahan perhatian orang lain lebih-lebih bagi lelaki serta tidak termasuk dalam cara bermekap jahiliyah pertama. Hal itu hanya setakat memperlakukan wajah dengan baik. Ini adalah berhias yang diperbolehkan secara syar’i. Aisyah r.a. juga pernah memperbolehkan sahabiyat dan hamba perempuannya untuk memakai alat kosmetik dengan dengan tipis.

Para sahabiyah juga biasa memperbincangkan perihal mencelak kedua belah mata. Mereka mengkategorikannya sebagai perhiasan zahir yang tidak mengapa dilakukan.

Apabila memakai mekap bertujuan untuk menghias muka dan berubat yang tidak diketahui orang lain kecuali para ahli dan wanita, maka itu tidak mengapa.

Adapun tentang sarung kaki. Adakah ketika keluar rumah seorang wanita muslimah harus memakai sarung kaki atau tidak? Sebaiknya seorang wanita muslimah memakai sarung kaki, kerana Imam Syafie berpendapat bahawa bahagian tubuh yang ditutupi oleh sarung kaki adalah aurat bagi wanita, begitu juga dengan majoriti ulama yang berpendapat bahawa seharusnya seorang wanita tidak menampakkan bahagian tubuhnya kecuali wajah dan kedua belah tapak tangan. Apa yang menjadi landasan adalah kegigihan seorang wanita untuk menutup auratnya. Menutup aurat adalah sesuatu yang amat patut bagi seorang wanita muslimah yang baik dan boleh menjaga diri. Oleh kerana itu seorang wanita muslimah haruslah memakai sarung kaki sehingga dia dapat menutup auratnya dengan sempurna.

No comments: