Friday, August 15, 2008

Muktamar PAS Pusat Ke 54 1


BismilLah, wassolatu wassalamu ‘ala Saiyyidina RasulilLah, wa ‘ala alihi wa ashaabihi waman nasarahum wa tabi’ahum ila yaumiddien, amma ba’du ;



Salam ISLAH,



Alhamdulillah, saya selamat tiba di Ipoh, Perak, tempat yang akan berlangsungnya Muktamar PAS Pusat ke 54 pada 13/8/2008 (Rabu) bersama 4 ‘anak-anak’ ISLAH, Tarmizi, Hanif, Ezuan dan Nazrul. Saya tidak bimbangkan sangat soal penunjuk jalan kerana Hanif & Nazrul, keduanya orang Perak. Namun saya berpesan supaya jangan sama sekali sesatkan saya di Ipoh ni. Petang semalam, berlangsungnya Muzakarah Perdana Panduan Pakatan Rakyat bertempat di Pejabat Perhubungan PAS Perak. Saya kira, muzakarah tersebut berjaya berjalan seperti yang dirancangkan. Bagi saya yang sangat kerdil ini, terlalu banyak input yang saya perolehi petang tadi. Rupanya susah juga bila memerintah negeri tambahan pula dalam keadaan tertekan dan ditekan terutamanya di Perak dan Pulau Pinang.



Selangor nampaknya agak selesa menjalankan agenda dakwah. Kedah pun turut menyatakan ketidakselesaan dengan cengkaman UMNO dan Istana yang masih kuat terhadap institusi agama khususnya. Kata Tuan Guru Hj Rahim Sungai Jagung (wakil Kedah), “ Kalau masa UMNO perintah Kedah dulu kami boleh juga curi-curi masuk masjid. Sekarang, nak mencelah pun tak boleh sehinggakan bila ADUN PAS berkhutbah di sebuah masjid di Kedah, orang UMNO ambil gambar dan adukan kepada Majlis Agama dan terus diadukan kepada Sultan, maka Sultan bermasam muka dengan MB kerana itu!. Berat jugak!



Yang lebih mustahak, ulamak mesti kerja kuat. Ulamak mesti kuasai cawangan, kawasan, perhubungan, negeri dan pusat. Bukan kerana gilakan kuasa, tetapi inilah praktikalnya kepaka kepimpinan ulamak. Ulamak tidak boleh dijadikan hanya tempat rujuk sahaja. Bahkan ulamaklah mesti meggerakkan perjuangan dan menggerakkan harakah kesedaran yang tinggi di kalangan ummah.



Ulamak mesti menangani masalah kefahaman terhadap Islam di kalangan masyarakat dan menangani masalah fikrah di kalangan anggota jamaah. Cengkaman ulamak di dalam dan diluar mesti diperteguhkan. Bukan bermakna tidak memberi peluang kepada orang lain, tetapi ulamak mesti menjadi peneraju.



Ulama’ Tunggak Perjuangan.

No comments: