Wednesday, August 11, 2010

Coretan Malam Pertama Ramadhan

Salam Ramadhan buat sahabat-sahabat sekalian,

Segala puji kita panjatkan kepada Allah SWT atas nikmat Ramadhan pada tahun ini. Panjangnya umur kita dan kekuatan yang kita perolehi sehingga kita dapat melangkah masuk ke dalam bulan Ramadhan pada tahun ini adalah kerana belas kasihan Allah SWT kepada kita. Kenapa ? :

Pertama ; Ramadhan tidak seperti tetamu yang biasa kita terima. Kunjungan Ramadhan itu adalah dengan seribu rahmat, keampunan serta pembebasan dari neraka. Ramadhan adalah utusan Allah yang datang kepada kita untuk membersihkan dosa-dosa kita. Keagungan Ramadhan itu adalah kerana setiap malam Allah bebaskan sejuta hambaNya dari api neraka. Menurut Rasulullah SAW , sejuta yang dibebaskan batang tengkuk mereka dari neraka itu adalah yang sudah ditetapkan untuk masuk neraka. Namun kerana kemurahan Allah dan keagungan Ramadhan maka mereka dibebaskan Allah dari neraka. Allahu Akbar !

Kedua ; Rasulullah SAW telah memerintahkan Saidatina Aisyah untuk membanyak permohonan doa agar diberikan keampunan terhadap dosa. Dalam masa yang sama Rasulullah SAW telah memberikan khabar gembira bahawa setiap detik saat yang berlalu di dalam bulan Ramadhan adalah dipenuhi dengan saat yang sangat maqbul dan doa diperkenankan. Antara saat istijabah yang pasti adalah waktu sahur serta waktu hampir dengan berbuka. Inilah peluang dan saat yang dinantikan oleh setiap hamba yang punya banyak permasalahan dengan Tuhannya. Berdoalah nescaya permohonanmu doperkenankan. Namun ingat, mereka yang mensyirikkan Allah serta yang memutuskan tali silaturrahmi tidak akan diangkat doa mereka oleh Allah SWT. Oleh itu sambungkanlah tali silaturrahmi yang terputus serta bertaubatlah dari dosa syirik pada Allah. Antara adab berdoa :

    1~Jangan lupakan Tahmid dan selawat di awal dan dihujung doa.
   2~Berdoalah dalam keadaan engkau yakin doamu akan dimaqbulkan.
   3~Jangan doakan permusuhan dan kemusnahan orang lain.
   4~Berdoalah dengan penuh kerendahan hati dan pengharapan.

Ketiga ; Saiyyiduna Salman al Farisi menceritakan bahawa Rasulullah SAW di dalam khutbah sambutan Ramadhan telah menyatakan bahawa setiap amalan sunat di dalam bulan Ramadhan diberikan pahala yang sama dengan amalan fardhu sementara amalan fardhu diberikan pahala yang menyamai 70 amalan fardhu di bulan lain.Alangkah hebatnya BONUS Ramadhan.

Keempat ; Tak sama keluar duit belanja orang makan di bulan Ramadhan dengan di luar Ramadhan. Memberi makan orang yang berpuasa mendapat keampunan dosa serta mengenyangkan orang yang berpuasa akan mendapat syafaat minum dari telaga Al Kautsar di akhirat kelak (sunan Imam at Turmuziy).

Kelima ; Buat para pejuang agama, Ramadhan adalah mukhaiyyam tarbawi untuk kita semua. Di dalamnya ada pengisian untuk jiwa kita. Iman kita disegarkan semula. Nafsu dilemahkan dan ditundukkan. Ramadhan adalah bulan amal tarbawi untuk kita meraih taqwa yang menjadi syarat utama dikurniakan pertolongan dan kemenangan oleh Allah.

Moga kita dipilih oleh Allah untuk dikurniakan kekuatan oleh Allah SWT agar dapat kita hidupkan dan imarahkan Ramadhan ini dengan ibadah,infaq,zikir,selawat,tilawah serta mujahadah dan riyadhah imaniyah. Allahumma Amien.

3 comments:

armouris said...

info tentang puasa Ramadhan di SIHAT SELALU - Puasa Baik Untuk Kesihatan

nasidagang said...

Insyaallah,kena rajin2 blanja kawan makan dlm ramadhan ni.tlg beli ayaq tebu.@

krulayar said...

'KIAMAT DAN KEADAANNYA'

http://www.scribd.com/doc/36025155/Surat-Kepada-Yang-DiPertuan-Agong-Dan-Mufti-Mufti