Friday, May 8, 2009

Peragut Dajjal Dan Yang Sewaktu Dengannya

“Sekali lagi negara digemparkan dengan kes ragut terbaru yang menyebabkan kematian kepada mangsa. Ibu muda berusia 33 tahun, Sharifah Mohd. Noor meninggal dunia sebaik sahaja beliau diragut semasa menaiki motosikal.

Sharifah yang dalam perjalanan balik ke Melor setelah bersama dengan ibunya di Kg. Bedolah, Tumpat diragut semasa tiba di Kg, Padang Raja. Sebaik diragut, motosikal EX5 yang ditunggangnya digesel oleh motosikal peragut tersebut menyebabkan beliau hilang kawalan dan terjatuh. Sebuah kenderaan Proton dari arah bertentangan tidak dapat mengelak beliau lalu melanggarnya menyebabkan kecederaan parah di kepala dan badannya.

Sharifah yang mengandung tiga bulan, meninggalkan suami Mohd Zani Awang dan lima orang anak yang masih kecil (berusia dua-tigabelas tahun). Ini adalah kes ragut ketiga berlaku berturut-turut yang menyebabkan kematian dan kes kedua membabitkan ibu muda yang sedang mengandung. Dan yang paling malang dikala para mat rempit dan peragut-peragut dajjal ini bermaharajalela, pasukan polis lebih sibuk mengerahkan kekuatan anggotanya untuk menghalang rakyat bersuara dan berhimpun secara aman di Perak. Alangkah baiknya kalau pihak polis menumpukan tugas dan tenagakerja mereka kepada menangani dan menyelesaikan masalah peningkatan jenayah yang makin membimbangkan akhir-akhir ini.”

Demikian saya salin sebahagian tulisan YB MP Kulim Bandar Bharu Hj Zolkefli Nordin di dalam blognya mengenai kematian yang berpunca dari kes ragut. Postingnya itu di letakkan dengan tajuk “PERAGUT DAJJAL”.

1.Sememangnya dalam Hadis Sahih dinyatakan sekian banyak fenomena kejahatan dan perangai serupa dajjal yang akan muncul di akhir zaman sebelum terbitnya dajjal yang hakiki di akhir zaman. Ringkasnya, semuanya berlaku kerana nafsu yang tidak terdidik dengan tarbiyah Islam yang berasaskan ajaran al Quran dan As Sunnah ditambah pula dengan suasana sekeliling yang langsung tidak membantu kearah terdidiknya jiwa dengan keimanan dan rasa takut kepada Allah SWT.

2.Peragut di atas sememangnya jahat walau apa jua alasan yang dia akan berikan jika tertangkap. Alasannya ialah; masih banyak cara dan jalan untuk mendapatkan rezaki yang halla dan bantuan dari sumber yang halal.

3.Ada lagi peragut yang lebih jahat. Mereka adalah manusia bongkak yang berani meragut kesucian agama dengan merubah hukum hakam dan mencabar peraturan Allah SWT. Lebih dahsyat lagi, mereka ‘meragut’ kesucian agama dan Al Quran dengan menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah SWT. Mereka juga selayaknya di labelkan dengan ‘peragut dajjal’.

4.Apa pulak yang patut dilabelkan kepada ‘peragut’ Kerajaan Perak dari PR yang dipilih rakyat? Peragut dajjal jugakah?.Jika ditanya kepada saya maka jawabnya ‘ya’.

5.Ha…yang ini memang panas dan sensitif dan bakal ‘dihurung’ selepas posting ini disudahkan. Bagaimana pula dengan cubaan ‘meragut kepimpinan ulama’ dengan sanggahan sinis “ulama’ tidak sepatutnya mengangkat diri mereka sendiri dan melibatkan diri dengan perebutan jawatan. Dah jika ada orang ‘dalam’ yang cuba untuk melakukan perubahan songsang dalam PAS, takkan ulama’ nak diamkan diri. Sudahlah lama ulama’ ‘berdiam’, kali ini rasanya tidak lagi kot. Jika ‘terjahan’ kepada kepimpinan TGHH dan ulama’ selama ini yang kekadang berbaur fitnah pun hanya dipandang dengan ‘sangka baik’, maka jika kali ini ulama’ bersuara ‘sedikit’ sahaja kenapa terjerit-jerit?. Cuba ambil sikap ulama’ sebelum ini pula, iaitu dengar dan renung dalam-dalam. Kemudian, sebagaimana ulama’ diminta menerima hakikat terjahan tersebut, maka sudah tiba giliran kamu pula menerima hakikat kebenarannya. Salahkah begitu?. Dalam bab ni tak payah tulis buku kot…tolong jangan samakan mereka ini dengan peragut di atas. Mereka hanya mahukan PERUBAHAN SONGSANG.


2 comments:

A said...

seronok apa jadi mat rempit...boleh terjun kat kutub lagi.tulah baik kan umnoooooooooooooooo (is being sarcastic).patutnya tolak je rempit2 tu kat kandang khinzir,

Mohd said...

Nsib tu, klu di sabah da sya langgar pakai lori traler... da la x byar roadtax byk lg mslah... ni la putera U nak backup... chehhh... poodaa chettt...