Friday, April 24, 2009

Kalis Tarbiyah

Salam Islah,

Sebenarnya posting saya sebelum ini belum sampai ke penghujungnya. Masih banyak perkara yang saya pelajari dari usrah bersama YB Us Hashim Selasa lalu. Banyak dan banyak sangat. Betullah apa yang selalu dipesankan oleh para murabbi kita bahawa jangan sekali-kali tinggalkan usrah walau kita sudah menjadi murabbi sekalipun!. Makin tinggi amanah yang jamaah berikan pada kita, maka sekin perlu kita dekatkan diri dengan program tarbiyyah. Usrah adalah ibarat ruh dalam perjuangan.

Ada pimpinan yang sudah lama meninggalkan usrah dan program tarbiyyah. Bahayanya ialah kita akan jadi perasan dan taajjub dengan diri sendiri. Akhir sekali, kita akan benarkan dan perjuangkan betapa ‘tidak salahnya’ sikap cuaikan usrah. Saya masih teringat soalan yang dilontarkan oleh seorang pembentang dalam Seminar Perkaderan Kepimpinan PAS Perlis yang diadakan; “ Kalau kita tak ikut usrah PAS, usrah siapa yang kita ikut?. Kalau kita tak ikut tarbiyah PAS, tarbiyah siapa yang kita ikut?.” Dalam hati saya jawab, “Akhirnya jadi munafiq dalam PAS”. Mesti ada yang marah dengan ayat saya ni kan.

Saya juga tertarik dengan istilah ahli dan pimpinan PAS yang naik melalui cara ‘touch n go’. Ini istilah masyhur Ustaz Idris Ahmad. Tambahan pulak dalam masa sekarang ini, popularity menjadi ukuran untuk seseorang diangkat menjadi kepimpinan dalam PAS walaupun dia hanya baru setahun jagung dalam perjuangan dan yang paling penting masih belum diuji sama seperti saya yang juga masih belum kena ujian berat-berat dalam perjuangan. Nanti ada pula orang kata, kalau tidak kena ujian maka tak boleh jadi pimpinanlah ya. Jawabnya, kesabaran dan ketabahan serta terus beristiqamah walau diuji dengan berat sekalipun adalah syarat utama untuk menjadi golongan saf hadapan dalam perjuangan. Sebab tu saya tak percaya Tuan Guru Haji Hadi akan khianati PAS!. Dan saya jua pelik dengan mulut lidah kotor yang kembali menjaja TGHH nak khianati PAS bila tiba musim pemilihan dalam PAS sekarang ini.

Satu lagi istilah yang saya belajar ialah ‘kalis tarbiyah’. Golongan ini rasa diri mereka tidak perlu lagi ikut program tarbiyah. Program politik, tepat jam 9.00 pagi dah sampai. Program tarbiyah, lagi setengah jam nak tamat baru sampai. Mungkin ada kerja lain yang lebih mustahak dan penting dari sudut aulawiyatnya. Namun kalau setiap kali program tarbiyah jadi macam tu, selalu lewat dan datang sekadar nak tunjuk muka, maka apa maksudnya lagi kalau bukan kerana merasakan tarbiyah tidak mustahak. Termasuklah dalam golongan ini mereka yang mendakwa diri mereka ulama’ dan ustaz. Hakikatnya, kadang-kadang golongan professional dan berlatar belakangkan secular lebih komited dengan usrah. Dunia dah terbalik.

Maka kita harus menyorot kembali apa yang Ayahanda Tuan Guru Nik Aziz pernah katakan dalam muktamar bahawa golongan ulama’ harus memacu perjuangan sesuai dengan status mereka dan professionallah gandingan terbaik untuk membantu dan menolong para ulama’. Namun ulama’ yang kita mahukan adalah ulama’ yang larut dalam masyarakat, faqih dengan keperluan semasa umat, tidak menganggap status ulama’ menjadikan mereka tidak boleh ditegur dan menutup pintu nasihat dan mampu menjadi cahaya dan pedoman ummah dengan taqwa dan ‘khasyyah’ yang ada di dalam jiwa para ulama’. Dan yang pastinya, kepimpinan ulama’ masih relevan dan ulama’ yang sedang memimpin juga mempunyai sifat-sifat yang saya nyatakan tadi.

No comments: