Tuesday, July 14, 2009

PETUNJUK SEPANJANG ZAMAN ~ NUR WAHYU

Salam perjuangan buat sahabat sekalian,

Firman Allah SWT :

إن الذين يخشون ربهم بالغيب لهم مغفرة وأجر كبير {12} وأسروا قولكم أواجهروا به إنه عليم بذات الصدور {13} ألا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير {14}

12. Sesungguhnya orang-orang yang takut (melanggar hukum) Tuhannya semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab tuhan, mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar.

13. Dan tuturkanlah perkataan kamu dengan perlahan atau dengan nyaring, (sama sahaja keadaannya kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada.

14.Tidakkah Allah yang menciptakan sekalian makhluk itu mengetahui (segala-galanya)? sedang ia Maha Halus urusan pentadbiranNya, lagi Maha Mendalam pengetahuanNya!

Surah Al Mulk – Surah Ke 67 – Ayat 12 hingga 14

TADABBUR AYAT :

1- Berkata Imam Ibn Kathir di dalam tafsirnya ( ms 1923/jilid 4) bahawa Allah SWT menegaskan di dalam ayat 12 surah Al Mulk orang yang mempunyai rasa takut dan gerun pada Allah SWT dalam keadaan tersembunyi dari pandangan manusia kecuali antara ia dengan Allah SWT sahaja, lalu ia segera berhenti dari melakukan dosa dan maksiat kepadaNya dan segera ia melakukan taat sedang tiada seorang yang mengetahui dan melihat melainkan hanya antara ia dan Allah sahaja maka Allah SWT akan mengampunkan dosanya serta mengurniakan kepadanya pahala yang besar.




2- Allah SWT akan mengurniakan orang yang mempunyai rasa ‘khauf’ (takut) dan gerun kepada pembalasan Allah SWT di atas segala perbuatan dosa dan maksiatnya, keampunan serta menghapuskan dosanya dan memberi pahala yang besar.

Sebagaimana yang telah sabit di dalam Sahih Imam Bukhari dan Muslim mengenai hadis 7 golongan yang akan mendapat perlindungan teduhan arash Allah pada hari kiamat kelak yang salah satu darinya ialah “ seorang lelaki yang dipujuk rayu oleh seorang wanita cantik lagi kaya untuk diajak berzina lalu ia menolak dengan berkata ; bahawa sesunggunya aku takutkan Allah SWT”.

3- Al Imam Al Hafiz Abi Bakr Al Bazzar rahimahullah telah meriwayatkan dari Saiyyiduna Anas Ibn Malik radhiyallahu ‘anhu bahawa para sahabah telah berkata kepada Rasulullah SAW ; “ Bahawa kami ya Rasulullah, bila kami berada bersamamu iman kami penuh di dada, tetapi bila kami berpisah denganmu kami berada dalam hal keadaan yang lain pula”. Lalu Rasulullah SAW bertanya mereka ; “Bagaimana iman kalian dengan Allah SWT?” . Jawab mereka : “ Kami sentiasa mengingati Allah samada ketika sunyi mahupun ditengah ramai”. Maka berkata Rasulullah SAW ; “Ketahuilah dengan demikian itu tidak dinamakan nifaq”.

4- Hendaklah kita merasai intaian dan intipan Allah pada kita. Tiada yang tersembunyi dari pengetahuan Allah SWT walau bisikan kalbu sekalipun. Mereka yang berani bermaksiat dalam terang sememangnya tidak punya rasa takut dan gerun kepada Allah SWT yang memiliki langit bumi serta mengetahui dengan detail akan setiap penciptaannya di ala mini.


No comments: