Saturday, July 25, 2009

Thaqafah : Fiqh as Siyam ~ 1 - Gosok Gigi

Bersugi (menggosok) gigi pada siang hari di bulan Ramadhan, adalah dibolehkan dengan syarat berhati-hati jangan sampai ubat gigi atau air liur yang bercampur dengan ubat gigi atau air liur yang bercampur dengan darah gusi (bagi orang yang mudah berdarah gusinya) atau lain-lain benda luaran termasuk ke dalam kerongkong atau melewati had makhraj (anak lidah).

Kalau benda-benda yang tersebut di atas masuk ke dalam kerongkong sehingga melewati anak lidah,maka BATALLAH puasanya.

Adapun hukum menggosok gigi bagi orang yang berpuasa pada siang hari apabila selepas tergelincir matahari yakni setelah masuk waktu zohor dan semasa menggosok itu ia dapat mengawal daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa sepertimana yang telah disebutkan di atas, maka hukumnya adalah makruh (dikeji atau tidak disukai oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW). Adapun jika menggosok gigi dilakukan sebelum tergelincir matahari maka hukumnya adalah HARUS (dibolehkan).

Bagi individu yang berpuasa adalah kami nasihatkan agar bersugi yakni menggosok gigi sebelum terbitnya fajar,kerana bagi mengelakkan sisa makanan termasuk ke dalam kerongkong lalu melewati anak lidah lalu BATALLAH puasanya. Wallahu ‘alamu bissowab.

1 comment:

yuzairio said...

Assalamualaikum....

cuma nk mintak ustaz wat satu post tajuk amalan bersalaman....

sy nih keja kilang, rata2 pekeja majoriti islam...yang jadi lecehnya bab bersalam-salaman nih...terutama masa dekat nk Raya Puasa dan semasa staff nk resign....jadi pakat lawan mintak maaf, lawan salam..laki pompuan tak kira...redah aja...hak kononnya alim skit, pakai sarung tangan bila nk salam bukan muhrim....

mungkin ustaz buleh huraikan skit perkara nih...