Saturday, August 16, 2008

Mencegah Lebih Baik Dari Mengubat

Salam ISLAH,

Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah mengeluarkan kenyataan bahawa PAS telah membantah sekeras-kerasnya penganjuran forum anjuran Majlis Peguam yang bertajuk ‘memeluk Islam’. Saya kemukakan di bawah ini kenyataan rasmi Presiden PAS tersebut ;


Parti Islam Se Malaysia (PAS) membantah sekeras-kerasnya hasrat Majlis Peguam Malaysia untuk mengadakan forum bertajuk "Memeluk Islam" yang dijadual diadakan di ibu negara pada 9 Ogos ini.

PAS mengakui bahawa hak kebebasan bersuara memberikan jaminan kepada semua pihak untuk berdailog dan berbincang berhubung isu-isu kepentingan umum, namun demikian isu-isu berkaitan dengan hak dan kepentingan Islam adalah seasuatu yang mutlak yang dijamin oleh Perlembagaan Negara dan dipelihara oleh perlembagaan negeri-negeri.

Oleh itu PAS merasakan kiranya forum ini diteruskan ia nanti mampu mencetuskan syak wasangka dan ketegangan hubungan antara penganut Islam dan penganut pelbagai agama dalam negara. Dan ini sudah pasti akan menjejaskan keharmonian negara dan akan merugikan semua pihak.

Bagi PAS Islam adalah agama yang membawa dan menjanjikan kebaikan buat semua, oleh yang demikian sebarang perbincangan berkenaan dengannya perlulah melibatkan pihak yang memiliki ilmu dan kuasa (authority) kerana Islam berdiri berteraskan sumber-sumbernya sendiri.

Kerana itu PAS berpandangan inisiatif Majlis Peguam Malaysia ini yang bersumberkan fahaman sekular akan hanya menyelewengkan pemahaman sebenar terhadap Islam lantas mencetuskan konflik dan akhirnya ketegangan yang tidak memberikan manfaat kepada mana-mana pihak.

Demi menjamin kestabilan dan hubungan antara agama dan kaum PAS menyeru pihak penganjur agar membatalkan sahaja forum berkenaan.

Dari kenyataan tersebut saya dapat simpulkan beberapa perkara :


1/ Penganjuran program tersebut boleh menimbulkan syak wasangka di kalangan masyarakat dan boleh menimbulkan suasana tidak baik serta menjejaskan keharmonian hidup rakyat dalam negara ini.


2/ PAS menghormati kebebasan bersuara, berdialog dan berbincang serta kebebasan bertukar-tukar pendapat namun dalam masa yang sama PAS menuntut supaya hak keistimewaan Islam yang dijamin perlembagaan dihormati semua pihak.


3/ PAS mahu memastikan bahawa perbincangan tersebut mestilah berdasarkan pemhaman terhadap Islam yang bersih dan sebenar. PAS yakin apa yang cuba dianjurkan oleh Majlis Peguam adalah berdasarkan kefahaman sekular yang hanya akan menyelewengkan perbincangan tersebut kea rah negative dan akhirnya menimbulkan ketegangan.


4/ Demi menutup pintu-pintu fitnah terhadap Islam ditambah pula kefahaman Islam yang sebenar telah banyak diselewengkan, maka PAS membantah sekeras-kerasnya forum tersebut dan menuntut supaya ia dibatalkan.


Di sinilah letaknya hikmah kepimpinan ulamak. Melihat sesuatu isu dengan garis panduan yang telah ditetapkan oleh Islam. Mencegah lebih baik dari berubat. Walaupun ada pihak dalam PAS sendiri yang tidak bersetuju dengan bantahan tersebut, saya yakin ianya tidak didasarkan atas pertimbangan yang tepat.


Sememangnya benar kita akan terlepas peluang berbincang dengan agama-agama lain dalam persoalan ini, namun adalah jauh lebih baik daripada tergelincir ketika berbincang. Hakikatnya, tiada perbincangan dalam persoalan keluar atau masuk Islam. Islam akan berdialog dalam perkara menentukan yang mana benar antara Islam dan agama yang lain. Dalam mempertahankan kebenaran Islam, bukan sahaja dialog, bahkan nyawalah galang ganti dalam mempertahankan Islam.

No comments: