Saturday, August 16, 2008

Muktamar PAS Pusat Ke 54- Terompah Kayu


Salam ISLAH,

Di dalam ucapan dasar Presiden semalam, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah mengingatkan semua pimpinan dan ahli Pas supaya jangan sekali-kali menjadikan Majlis Syura Ulama’ seperti ‘terompah kayu’.



Terompah kayu selalunya digunakan waktu hendak ke tandas dan yang paling mulia pun pekerjaannya ialah dipakai orang ketika hendak berwudhuk di surau dan masjid. Terompah kayu juga amat sinonim dengan apek-apek dan tokey-tokey cina di Malaysia ini.



Saya kira, kata sindiran Tuan Guru Presiden tersebut amatlah tajam dan perlu mendapat perhatian dari semua pihak dalam PAS. Kemungkinan besar sindiran ini dikeluarkan adalah untuk mempertahankan majlis syura ulamak dalam PAS serta mengingatkan pihak-pihak dalam dan luar PAS agar sama sekali tidak cuba menggugat keutuhan dan cengkaman institusi syura dalam PAS. Jelas sekali di dalam perlembagaan PAS, bahawa Majlis Syura Ulamak yang ditubuhkan adalah untuk memelihara dan menjaga dasar perjuangan PAS agar tidak terkeluar dari manhaj Al Quran dan As sunnah, Ijmak dan Qiyas.



Jika kita menghayati perlembagaan PAS, kita akan dapati juga bahawa Majlis Syura Ulamak berhak mengeluarkan perintah dan arahan agar semua keputusan yang dibuat oleh jamaah mesti dan wajib ditaati dan dipatuhi.



Bertitik tolak dari inilah, keutuhan dan permuafakatan dalam jamaah dapat dipelihara sepanjang masa. Kepelbagaian fikrah dan pendapat dapat disatukan dengan ketaatan kepada syura. Tidak perlu saya kemukakan nas-nas syara’ yang mewajibkan semua urusan umat diputuskan melalui syura yang diangkat oleh ummah sendiri. Barulah tidak terjadi seperti yang berlaku ketika kenyataan Tuan Guru Presiden dikeluarkan di Pulau Pinang bahawa PAS tidak akan menyertai kerajaan yang tidak didominasi oleh Islam, ada pula kenyataan yang menyebut bahawa, ‘kita baru sahaja bernikah, toksah cakap mengenai cerai lah’. Amat malang lagi, kenyataan ini dating dari pimpinan. Malas saya nak ulas lagi, nanti dikata orang bahawa saya perasan bahawa tarbiyyah yang saya perolehi lebih baik dari tarbiyyah orang lain.

No comments: