Tuesday, August 5, 2008

Nasihatilah Pemerintah Supaya Kembali Kepada Kitab Allah.

Salam ISLAH,

Secara peribadinya saya mengucapkan tahniah kepada Mufti Perlis di atas keberanian menegur dan menasihati pemerintah (PM) supaya bertaubat dari dosa syirik kerana mengalungkan bunga di hadapan Tugu Negara yang mengandungi unsure keberhalaan. Nampaknya murid-murid Mufti Perlis kenalah mengikut jejak langkah Sang Guru dalam menasihati pemerintah secara “terang”, “berterus-terang” dan jelas tanpa selindung-selindung. Jangan Tok Guru macam lain anak murid pula macam lain.

Dalam masa yang sama saya juga ingin mengingatkan bahawa menolak hukum Allah dan menggantikannya dengan hukum buatan manusia juga adalah merupakan dosa syirik kepada Allah kerana telah menswastakan kerja Allah SWT. Tiada siapa pun yang boleh menentukan hukum dan peraturan yang boleh berjalan di atas muka bumi melainkan tuan punya dunia ini yakni Allah Jalla Jalaaluh. Firman Allah SWT :

“Sesungguhnya kami Telah menurunkan Kitab Taurat di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), yang dengan Kitab itu diputuskan perkara orang-orang Yahudi oleh nabi-nabi yang menyerah diri kepada Allah, oleh orang-orang alim mereka dan pendeta-pendeta mereka, disebabkan mereka diperintahkan memelihara kitab-kitab Allah dan mereka menjadi saksi terhadapnya. Karena itu janganlah kamu takut kepada manusia, (tetapi) takutlah kepada-Ku. dan janganlah kamu menukar ayat-ayat-Ku dengan harga yang sedikit. barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, Maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.” Surah al Maaidah : 44

Daripada membangkitkan soal bid’ah maka adalah terlebih dituntut supaya memerangi dosa syirik pada Allah. Khilaf para ulamak dalam soal bid’ah adalah di antara pihak yang betul dan pihak yang paling betul dan bukannya di antara pihak yang betul dan pihak yang salah. Masing-masing beramal mengikut dalil dan petunjuk Nabi SAW yang difahami dan diperlajari. Rasa hormat perlu ada. Jangan sampai agenda utama memerangi perbuatan kufur dan syirik terabai.

Ayuh Tuan Mufti,nasihatilah pemerintah supaya kembali berhukum dengan Kitab Allah.

No comments: