Monday, September 8, 2008

1001 Mukjizat Rasulullah SAW


AlhamdulilLah, wassolatu wassalamu 'ala Saiyyidina RasulilLah,wa ba'du ;


Salam ISLAH ;


Antara kurniaan Allah SWT kepada Rasulullah SAW untuk memperteguhkan dakwah dan menjadi bukti kenabian serta kerasulan Baginda SAW ialah mukjizat-mukjizat yang luarbiasa dan penuh kerahsiaan. Mukjizat adalah perkara yang di luar kebiasaan dan di luar logika akal manusia. Antara mukjizat Baginda SAW adalah :



Tunduknya pokok kepadanya



Anas r.a meriwayatkan katanya : Suatu hari Jibril datang kepada Rasulallah s.a.w dan Baginda sedang duduk bersedih.Kepala Baginda berlumuran darah kerana telah dipukul oleh sebahagian penduduk Makkah.

Lalu Jibril bertanya kepada Baginda : “ Mengapakah engkau ? ” Sabdanya : “ Mereka telah memukul aku ”.Katanya : “ Jibril berkata : “ Mahukah aku tunjukkan kepadamu satu tanda ? ” Lalu jawabnya : “ Ya ”.Maka Baginda memandang sebatang pokok di belakang lembah, lalu Jibril berkata : “ Panggillah pokok itu ”.Maka Baginda memanggilnya.Pokok itu lalu berjalan sehingga sampai di hadapan Nabi s.a.w.Jibril berkata : “ Suruh ia kembali semula ke tempatnya ”.Lalu disuruh pokok itu kembali.Maka pokok itupun kembali ke tempatnya semula.Rasulallah s.a.w bersabda : “ Ia sudah cukup mententeramkan jiwaku ”.



Tunduknya Dua Pokok dan Keduanya Bertaut Kemudian Berpisah Semula



Jabir bin Abdullah r.a meriwayatkan katanya : “ Kami berjalan bersama Nabi s.a.w sehingga kami turun pada sebuah lembah yang luas lalu Rasulallah s.a.w pergi membuang hajatnya.Aku mengekori Baginda dengan membawa sebekas air.Baginda memandang dan tidak melihat sesuatu untuk berlindung dengannya.Tiba – tiba Baginda melihat dua batang pokok di tepi lembah,salah satu pokok telah pergi kepada pokok yang lain lantas memegang salah satu dahannya, Baginda bersabda : “ Tunduklah kepadaku dengan izin Allah ”, lalu ia tunduk kepada Baginda sama seperti unta yang tunduk kepada tuannya, sehingga Baginda pergi ke pokok yang lain lantas memegang salah satu dahannya, lalu bersabda: “ Tunduklah kepadaku dengan izin Allah “, lalu iapun tunduk kepadanya sama seperti unta ang tunduk kepada tuannya.Kita berada di antara keduanya Baginda menghimpunkannya, dan bersabda : “ Berhimpunlah atasku ( untuk menutupiku ) dengan izin Allah, lalu keduanya berhimpun ”.

Jabir berkata : Maka aku berlari menjauhi tempat itu, takut jika baginda menyedari kedatanganku kepadanya.Apabila menoleh Rasulallah s.a.w sudah datang, serta kedua – dua pokok itu berpisah dan masing – masing berdiri tegak.Aku melihat Rasulallah s.a.w berdiri seketika dan memberi isyarat dengan kepalanya ke kiri dan ke kanan.



Ertinya Baginda memerintahkan kedua pokok tersebut agar kembali semula ke tempatnya setelah Baginda membuang hajatnya .Lantas pokok tersebut masing – masing kembali ke tempat asalnya.

No comments: