Monday, August 18, 2008

Bulan Tarbawi Semakin Hampir


BismilLah, walhamdulilLah, wassolatu wassalamu ‘ala Saiyyidina RasulilLah, wa ba;du;



Salam ISLAH,



Madrasah Ramadhan semakin hampir. Kurang lebih dua minggu lagi akan menjelmalah bulan rahmah, bulan maghfirah dan bulan kelepasan dari neraka ini. Bulan yang sangat dirindui oleh kekasih-kekasih Allah serta pencinta amal soleh. Para sahabah menantikan kedatangan Ramadhan setiap tahun dengan penuh kerinduan dan persediaan yang sangat rapi. Demikianlah juga seharusnya yang ada di dalam diri setiap pejuang agama dan mujahid sepanjang zaman.


Ramadhan adalah satu program tarbiyyah dari Allah khusus untuk hamba-hambanya. Mereka yang berjaya melalui Ramadhan itu dengan penuh penghayatan dan pengharapan terhadap keredhaan dan keampunan Allah, mereka adalah ‘mahasiswa’ kelulusan Ramadhan yang mendapat segulung ijazah ‘taqwa’.



Jelas kepada kita bahawasanya tujuan tarbiyyah puasa Ramadhan itu disyariatkan adalah kerana untuk melahirkan ‘muttaqin’. Insan muttaqin inilah yang akan membawa kebaikan ke seluruh alam dan apabila manusia muttaqin ini memenuhi alam maka terhasillah makna keamanan dan kesejahteraan yang sebenar. Ini adalah kerana tiada keamanan dan kesejahteraan melainkan dengan Islam dan seluruh manusia tunduk patuh menyembah Allah yang Esa.



Apabila tiba Ramadhan Al Mubarak Rasulullah SAW berkhutbah dan menyampaikan taushiyah Baginda kepada sekalian manusia mukmin :

“Wahai manusia! Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah, rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia disisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tamu Allah dan dimuliakan-Nya. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu adalah ibadah, amal-amalmu diterima, dan doa-doamu diijabah.

Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan syiyam dan membaca kitab-Nya. Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu, kelaparan dan kehausan di hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fukara dan masakin. Muliakanlah orang-orang tuamu, sayangilah yang muda, sambunglah tali persudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangnya, dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarkannya.”

Dari pesanan Rasulullah SAW di atas maka jelaslah kepada kita bahawa sememangnya Ramadhan itu sangat mulia di sisi Allah dan ia merupakan program khas dari Allah untuk mengangkat martabat keimanan hamba-hambaNya.

Sesungguhnya nilai tarbiyyah Ramadhan buat para pejuang Islam amatlah besar dan agung. Ayuh kita ambil kesempatan ini untuk melengkapkan pembinaan dan pembentukan al fardul muslim yang kita cita-citakan agar tertegaknya daulah di tangan kita dan Allah muliakan Islam dengan kerja buat kita.

1 comment:

Mohamad 'Ariff Fahmi said...

Mohon izin untuk publish artikel ini di ihyaramadhan.ppimi.org

Jzkk