Saturday, October 11, 2008

Berubahlah Jika Inginkan PERUBAHAN....


Salam ISLAH buat sahabat-sahabat seperjuangan sekalian,
Artikel ini saya ambil dan pindahkan dari laman paksi.net....sebagai bukti bahawa kita tidak pernah merasakan bahawa kita sahaja yang terbaik dan paling berilmu...kita ambil yang baik dan kita tolak yang salah, jahat dan ada unsur penipuan!...nikmatilah keluasan ilmu Allah SWT....

“…Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka…”(Ar-Ra’d, 13:11)
PERUBAHAN…ayat ini menyebut tentang perubahan. Manusia sentiasa menginginkan perubahan daripada yang kurang baik kepada lebih baik. Dalam pelayaran merealisasikan perubahan tersebut, kita sering hanya mengharapkan perubahan itu berlaku berbanding berusaha keras merealisasikannya. Jika itu benar, maka ayat ini seharusnya dianalisis untuk menyedarkan kita bahawa perubahan memerlukan tindakan daripada kita sebelum Allah mengubahnya dengan kuasa-Nya.
Dalam Surah Muhammad, 47:7, Allah berfirman:“Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong Allah, Allah akan menolong kamu dan menetapkan kedudukanmu”(Muhammad, 47:7) Jika kita meneliti ayat ini, kita akan memahami bahawa sebelum datangnya pertolongan Allah, kita terlebih dahulu harus bekerja keras menolong agama Allah. Walaupun sebenarnya Allah tidak memerlukan pertolongan kita untuk memenangkan agama-Nya, namun usaha kita menjadi salah satu sebab turunnya pertolongan Allah.
Jika dikaitkan dengan ayat ke 11 surah Ar-Ra’d tadi, kita seharusnya memahami bahawa untuk mencapai sesuatu perubahan yang baik dan disertai dengan pertolongan Allah, kita terlebih dahulu harus berusaha ke arahnya dan tidak hanya menunggu bulan jatuh ke riba. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. Frasa-frasa ini cukup baik dalam menggambarkan kesungguhan kita untuk mencapai sesuatu secara serius.Jadi, selepas ini kita tidak harus hanya berkata-kata tentang perubahan dan mengharapkan sesuatu yang luar biasa terjadi tanpa diduga bahkan tanpa usaha.
Namun, kita harus bekerja keras jika inginkan perubahan itu berlaku. Perubahan yang bagaimana?Ya! Apa sahaja perubahan ke arah yang lebih baik. Meningkatkan keputusan peperiksaan, menambahbaik keadaan umat dan masyarakat, meningkatkan kualiti hidup dan pendapatan, menambah ilmu pengetahuan dan macam-macam lagi.
Ingatlah sebuah hadith Nabi SAW yang mengatakan tentang seseorang yang mengatakan “Umat hari ini telah rosak”, padahal orang yang mengatakannya itulah yang paling rosak. Maka janganlah kita menjadi salah seorang daripadanya yang hanya duduk santai dan bercerita tentang kerosakan sedangkan tiada usaha langsung memperbaiki kerosakan tersebut.Wallahua’lam…

No comments: