Tuesday, October 14, 2008

Malaysia Bila Lagi??

Kerajaan Jepun sedang mengusahakan undang-undang perbankan dan pasaran untuk disesuaikan dengan aturan-aturan yang bersesuaian dengan Shari'ah daripada sistem kewangan Islam yang merupakan industri yang menguntungkan.

"Saat sekarang sistem kewangan menjadi subjek yang menarik, ia merupakan bidang yang akan mereka galakkan,"Stuart Portet, rakan niaga di PwC Tokyo,yang merupakan salah satu daripada firma perkhidmatan professional dunia yang terbesar, menurut sumber Financial Times pada Isnin lepas, 16 Jun.

Dalam keadaan sistem kewangan Islam sekarang yang sedang meningkat begitu pesat, Tokyo berharap dapat menyertai dengan modal yang besar bersaing untuk menjadi hub industri tersebut.

Untuk merealisasikannya,kerajaan Jepun sedang berusaha untuk mengadaptasi aturan-aturan sistem kewangan Islam.

Agensi Perkhidmatan Kewangan(FSA), badan kerajaan yang bertanggung jawab ke atas perbankan, keselamatan dan pertukaran kewangan, telah mengemukakan perubahan-perubahan terhadap undang-undang perbankan yang dirangka untuk dilaksanakan dalam tempoh enam bulan. Perubahan-perubahan tersebut akan memudahkan institusi-institusi kewangan Islam untuk beroperasi.

Pada September lepas, pusat bank Jepun telahpun menyertai Lembaga Perkhidmatan Kewangan Islam yang merupakan badan penetapan piawaian antarabangsa dalam rangka untuk mendalami pengetahuan mereka mengenai sistem kewangan Islam.

Islam melarang umatnya daripada riba' dalam menerima atau membayar pinjaman. Perbankan dan Institusi kewangan Islam juga tidak boleh menerima atau menaja apa jua perniagaan yang bersumberkan arak, judi, pornografi, rokok, senjata dam babi.

Berminat

Sektor swasta Jepun juga semakin menunjukkan minat dalam kewangan Islam.

Kumpulan kewangan Mitsubishi UFJ juga memberitahu bahawa mereka sedang bersiap sedia untuk menyesuaikan dengan perubahan-perubahan undang-undang perbankan rasmi Jepun yang bakal dilaksanakan nanti dan mereka juga sedang membangunkan satu pasukan penganalisis yang akan menyesuaikan UFJ dengan perubahan-perubahan tersebut.

Syarikat pelaburan Jepun yang terkemuka, Pengurusan Aset Nomura, juga sedang merancang untuk menawarkan produk-produk dalam bidang tersebut apabila perubahan undang-undang perbankan dan kewangan tersebut dilaksanakan.

Syarikat-syarikat lain juga sedang mengambil langkah ke arah menyertai sistem kewangan Islam.

Last month, Toyota, the giant Japanese car manufacturer, announced a planned foray into the Islamic bond market.

It intends to issue $306 million to raise funds for its auto leasing and loans business in Malaysia, the hub for Islamic financial services.
Also last month, Daiwa Asset Management, the second largest asset management firm in Japan, and the global index provider FTSE Group launched the FTSE Shari`ah Japan 100 Index, which includes Japan's top 100 Shari`ah-compliant companies.

In 2007, Japan's largest insurer and credit provider Aeon Credit was the first financial service corporation in the country to issue Islamic bonds or sukuk.

Islamic finance is one of the fastest growing sectors in the global financial industry.

In defiance of the credit crunch, the global Islamic finance market has grown about 15 percent in each of the past three years, and is now worth about $700 billion worldwide.

Its assets are predicted to grow to $1 trillion by 2013.
Currently, there are nearly 300 Islamic banks and financial institutions worldwide.

The heavyweights of global finance, including Citigroup, HSBC, Deutsche Bank and others, have affiliates devoted to Islamic finance.

1 comment:

Anonymous said...

Ustaz,Itulah sebabnya saya merasakan kita perlu menukar kerajaan BN kepada kerajaan PR.Kerajaan BN sekarang tidak ambil kisah tentang sistem kewangan islam sangat.pada mereka asal buat untung mereka OK. nak majukan lagi sistem kewangan islam di malaysia, BN x minat. Berbanding dengan Anwar beliau ada kepakaran di dalam sistem kewangan islam, so kita patut support beliau untuk kerajaan PR yang abru