Wednesday, June 25, 2008

Genggam Bara....

Rasulullah SAW adalah suri tauladan sepanjang zaman.Terutamanya kepada para pencinta dan pejuang agama Allah SWT.Antara bekalan para pendakwah dan pejuang agama menurut al marhum Syeikh Musthafa Masyhur ialah menurut sunnah Rasul dan menghidupkannya dalam kehidupan da’ie.

Para da’ie adalah kekasih Allah sepanjang zaman.Mereke berjuang menegakkan agama dalam diri mereka dan ummah.Mereka berusaha siang dan malam tanpa rasa malas dan jemu untuk menegakkan ‘daulah islamiyah’ dalam diri mereka terlebih dahulu demi tertegaknya daulah di atas tanahair mereka.

Firma Allah ‘Azza wa Jalla :

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya Aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?" al Fussilat : 33

GHURABAA’- yang terasing

Rasulullah SAW juga mengingatkan bahawa pencinta dan pejuang Islam sepanjang zaman akan menjadi golongan terasing.Mereka akan menjalani kehidupan yang susah,miskin dan sempit dek kerana ‘layanan dingin’ manusia terhadap mereka.Mereka akan terlempar jauh dan dicela oleh lidah-lidah pencela sepanjang zaman.

Rasulullah SAW bersabda :

“Sesungguhnya bermula Islam itu dalam keadaan terasing (gharib),dan ia akan kembali menjadi asing sebagaimana ia bermula.Beruntunglah mereka yang ghuraba’”

GENGGAM BARA

Melaksanakan Islam di zaman ini adalah ibarat menggenggam bara.Hadith Rasulillah SAW ada menunjukkan kepada perkara ini.Para mujahid harus menggenggam bara perjuangan Islam ini hingga ia menjadi arang.Para pejuang agama akan senantiasa berhadapan dengan dendam dan salah sangka manusia.Mereka akan dituduh melakukan perkara yang tidak mereka lakukan.

Bacalah tulisan Ustaz Fathi Yakan dalam bukunya “Bahtera Penyelamat Bagi Para Dua’aah”,nescaya kita akan dapai di dalamnya ada penawar dan ubat buat luka dan duka para da’ie.
p/s antara contoh perjuangkan Islam ibarat genggam bara rujuk tulisan Sdr Roslan SMS dalam blognya n32.blogspot.com. mengenai etika berpakaian Majlis Bandaraya Islam Kota Bharu.


No comments: