Thursday, June 19, 2008

Istiqamah Mendokong Kebenaran


Saya diminta mengulas perihal apa yang teman - teman dalam Dewan Pemuda PAS Selangor telah lakukan sehingga berkocak juga ‘ketenangan’ yang tengah dinikmati dan diimpikan selalu dalam Pakatan Rakyat.Soalan mereka kepada saya bukan banyak pun. Soalan biasa kepada seorang yang bergelar ustaz macam saya. Berhikmahkah cara itu? Ya, ada satu lagi soalan lain yang mungkin sekadar membayangkan keresahan bahawa ketenangan dalam Pakatan Rakyat itu mungkin tak akan bertahan lama. Bunyi soalan, bagaimana nak layan dan memahamkan mereka ( regu dalam PR )?Saya jawab begini, hikmah itu cara melaksanakan hukum. Bincang dan fahami hukum dulu. Tuhan berkata, ” Serulah ( berdakwahlah ) kepada jalan tuhanMu dengan hikmah dan peringatan yang baik.”Allah menyuruh kita berdakwah. Wajib berdakwah. Dakwah itu adalah seruan kepada kebaikan, menyuruh kepada yang makruf dan melarang daripada yang mungkar.

Demikianlah sebahagian petikan Yang Dikasihi Ustaz Nik Muhammad Abduh Nik Abdul Aziz dalam blog beliau dalam mengulas tindakan sahabat-sahabat dalam Dewan Pemuda PAS Selangor yang menghantar memorandum bantahan konsert mungkar yang akan diadakan sempena Piala Sultan Selangor 6 Julai nanti yang melibatkan Ella & Mas Idayu kepada YAB MB Selangor.


Panjang artikel UNA tersebut namun adalah tidak lengkap jika saya tidak kemukakan bahagian yang paling menyentuh jiwa saya dari tulisan penuh barakah tersebut :


Hikmah bukan bererti lembut. Hikmah itu lembut dan keras.PAS adalah sebuah gerakan Islam. Kerjanya bergerak dan menggerakkan ke arah keagungan Islam. Ia bergerak menyatukan umat Islam di dalam Islam. Keagungan adalah dengan bersatu di dalam Islam. Kerja PAS adalah dakwah dan geraknya adalah gerak dakwah. Hikmah terbesar di dalam PAS adalah istiqamah. Ia tidak layu ketika rakan - rakannya layu. Ia bertahan ketika diasak dan ia bergerak ketika ruang diberi.Yakini, selagi istiqamah pakaian PAS, hikmah adalah jahitannya.


Betapa peritnya mendokong dan menggenggam syariat Islam di zaman fitnah ini.Agaknya kerana itulah Saiyyiduna Rasulillah SAW telah menyebut satu tawaran besar di dalam hadith Baginda :


“Maka barangsiapa yang menghidupkan sunnahKu (ajaranKu) di saat berlakunya fitnah keruntuhan iman dan aqidah serta kerosakan umatKu,maka baginya pahala yang menyamai 100 orang mujahid yang mati syahid di medan jihad”


Namun,syabas dan tahniah kepada Pemuda PAS Selangor yang istiqamah mendokong kebenaran.Agar kemenangan ini benar-benar menjadi nikmat tidak istidraj.


Sabda Rasulillah SAW :

“ Akan datang ke atas umatKu satu zaman.Mengamalkan Islam di zaman itu seumpama menggenggam bara api”


WalLahu ‘alamu bissowab wa ilaihil marji’u wal maab

No comments: