Wednesday, June 25, 2008

Politikkan Kematian Eric Chia????

BismilLah,alhamdulilLah,wassolaatu wassalaamu ‘ala saiyyidina Rasulillah wa ba’du,

Assalamualaikum wrt…

Semalam,saya menerima sms dari harakah memaklumkan bahawa Tan Sri Eric Chia meninggal dunia di Sungai Petani kerana masalah pernafasan. Saya tidak terkejut sangat dengan berita ini kerana mati hidup ni adalah ketentuan Allah. Mukmin pun mati,kafir pun mati dan semua kita akan mati. Tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.

Firaun yang mengaku tuhan itu pun mati jua akhirnya inikan pula Tan Sri EC. Kiranya kehebatan Firaun dalam peperangannya dengan Allah SWT cukup hebat,namun noktah akhir seorang makhluk ciptaan Allah,pasti dia akan ‘dipaksa’ kembali kepada Allah. Nak atau tidak,mau atau tidak,rela atau paksa kita tetap akan kembali kepada Allah.

Siapa tak kenal EC dalam sejarah penyelewengan dan rasuah Malaysia. Antara kalam Tun Mahathir ialah sekarang ini, Malaysia sudah terlalu busuk dengan rasuah. Maka EC adalah di antara watak dalam menambah kebusukan negara dengan rasuah dan penyelewengan. Dan yang ‘istimewanya’,dia selalu terlepas dari pendakwaan.

Sebagai seorang mukmin,kita diajar bahawa bila kita mati,kita akan disoal siasat oleh Kerajaan Allah SWT setiap yang kita lakukan di dunia. Setiap yang berdosa dan engkar di dunia akan berhadapan dengan pendakwaan Allah SWT :

12. Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): "Ya Tuhan kami, kami Telah melihat dan mendengar, Maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin."

13. Dan kalau kami menghendaki niscaya kami akan berikan kepada tiap- tiap jiwa petunjuk, akan tetapi Telah tetaplah perkataan dari padaKu: "Sesungguhnya akan Aku penuhi neraka Jahannam itu dengan jin dan manusia bersama-sama."

14. Maka rasailah olehmu (siksa ini) disebabkan kamu melupakan akan pertemuan dengan harimu ini. Sesungguhnya kami Telah melupakan kamu (pula) dan rasakanlah siksa yang kekal, disebabkan apa yang selalu kamu kerjakan.

Surah as Sajdah : 12-14

Dalam pada itu,saya terbaca satu komen dalam laman web tranungkite dari satu hamba Allah yang mengatakan PAS telah mempolitikkan kematian Eric Chia. Pertamanya saya suka nak jelaskan bahawa Islam takkan boleh dipisahkan dengan politik atau siyasah selama-lamanya.Rasulullah SAW berpolitik dan beriktiqad bahawa politik mesti dipisahkan dari agama boleh merosakkan aqidah kerana menafikan kesempurnaan dan kesyumulan Islam. Kedua,kita harus melihat semua perkara yang berlaku dalam kehidupan kita dengan pandangan iktibar dam mengambil pelajaran. Tanda mati hati ialah tidak mengambil pelajaran dari apa yang dilihat.Hatta pengajaran itu wajib diambil walau dari orang kafir atau gila sekalipun.

Persoalannya,mahukah kita sebagai seorang muslim,mencipta atau membiarkan kematian kita menjadi tragedi seperti kematian EC??..Harimau mati meninggalkan belang,manusia mati meninggalkan nama.Kita mesti berusaha untuk mencipa husnul khaatimah.

No comments: