Monday, June 23, 2008

Mengenang 6 Thn Pemergiaan Ust Fadhil Noor

Hari ini,23 Jun genaplah 6 tahun pemergian mujahid ulung PAS,al marhum Ustaz Fadhil Noor.Melihat suasana politik tanah air dan pasang surut perjuangan PAS maka bertambah rindu hati kepada al marhum.Saya bukanlah orang yang dikenali oleh al marhum,namun jejak langkah perjuangan al marhum sentiasa saya telusuri.Antara pesanan al marhum yang senantiasa saya ingat ; “Jangan biarkan satu hari pun berlalu dalam hidupmu melainkan digunakan untuk berjuang menegakkan agama Allah”.

Jumaat minggu ke 3 setiap bulan adalah giliran saya menyampaikan kuliah haraki di Markaz Tarbiyyah Taman Melewar.Kitab rujukan yang saya pilih ialah “Aqidah & Perjuangan” tulisan al marhum Ustaz Fadhil.Terima kasih kepada Abang Zain ‘penjaga’ MTTM yang cadangkan saya gunakan buku tersebut.Tulisan dan pemikiran serta rentang perjuangan al marhum dalam buku tersebut sangat ‘jelas’.Prinsipnya tegas dan siyasahnya amat bijak sekali.Membaca buku tersebut seoalah-seolah sedang mendengar ucapan al marhum semasa hidup beliau.

Kebijaksanaan al marhum mencipta pakatan awal parti-parti politik dan ngo dalam GERAK masih segar dalam ingatan.Namun kejelasan matlamat perjuangan tetap menjadi prinsip perjuangan beliau.Rujuklah ucapan dan ceramah beliau.Nescaya itulah yang kita dapati.Saya pernah ‘diceritakan’ bahawa ada juga mulut-mulut gatal yang cuba ubah prinsip perjuangan PAS di waktu itu,tetapi awal-awal lagi al marhum ‘cantas’!.

Jangan sekali-kali kita mudah melupakan jalan yang dirintis oleh pejuang terdahulu.Jerit perih mereka membangunkan jamaah harus dikenang.Tanpa mereka di mana kita.Jangan sekali-kali menjadi parasit atau dedalu yang merosakkan jamaah.

Al Faatihah untul al marhum.Semoga kita dihimpunkan bersama beliau dan para mujahid sepanjang zaman bersama Saiyyiduna Rasulillah SAW pada hari berhimpunnya manusia di hari Qiyaamah.

2 comments:

ummu_aisyah said...

saya sangat terharu mengenang pemergian arwah...pergi tidak berganti... moga lahir generasi muda yang berjiwa Islam seperti arwah
alfatihah...

Unknown said...

Alhamdulillah, kami di Dublin juga selesai membuat majlis tahlil utk almarhum semalam. Moga ia menjadi sebuah saham kecil kami dalam menunjukkan kesayangan kami kepada beliau. Moga perjuangan almarhum ada penerusnya.