Sunday, June 29, 2008

Hidup Itu Satu Perjuangan


BismilLah,alhamdulillah,wassolaatu wassalaamu ‘ala Saiyyidina Rasulullah,wa ‘ala aalihi wa ashaabihi wa ba’du,



Assalamualaikum wrt..


Firman Allah SWT :

“Dan bahwa (yang kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, Maka ikutilah Dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain)[152], Karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalannya. yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa.” Al An’aam :153


Imam Ahmad Ibn Hanbal rahimahulLah telah meriwayatkan dari Ibn Mas’ud r.a bahawa Rasulullah SAW telah menggaris satu garisan yang lurus lalu bersabda ; “ Inilah jalan Allah yang lurus”, kemudian Baginda menggaris beberapa garisan lagi di sebelah kanan dan beberapa garisan lagi di sebelah kiri. Lalu Baginda bersabda ; “ Inilah jalan-jalan yang setiap satunya ada syaitan yang senantiasa menipu daya manusia kepadanya” , kemudian Baginda membacakan ayat di atas.


PERJUANGAN MENCARI JALAN YANG BENAR


Tiada kehidupan tanpa perjuangan. Demikianlah ungkapan yang sentiasa diungkapkan oleh para murabbi ummah dan ulamak mukhlisin sepanjang zaman. Hidup tanpa perjuangan adalah kehidupan yang tiada makna dan erti. Layu dan kosong tanpa isi. Kehidupan para pejuang lebih-lebih lagi pejuang agama senantiasa mekar wewangi bahkan apa yang mereka perjuangkan sentiasa merentasi zaman. Rasulullah SAW, walaupun sudah 1500 tahun pergi meninggalkan ummah, perjuangan Baginda segar mewangi menerangi ummah dari kegelapan dan senantiasa ada penerusnya. Demikianlah juga mereka yang menurut jejak langkah Baginda dalam perjuangan ini, perjuangan mereka juga pasti seharum perjuangan Rasulullah SAW.


Realiti kehidupan yang dapat kita perhatikan ialah, perjuangan dalam semua aspek kehidupan adalah amat diperlukan. Ingin berjaya dalam kehidupan dunia pun mesti ada perjuangan, lebih-lebih lagi jika ingin berjaya di akhirat.


Mutakhir ini, Pak Lah PM Malaysia pun sibuk dan bertungkus lumus berjuang untuk menyelamatkan pemerintahannya dari ranap dan hancur dihanyutkan tsunami politik negara. Lebih malang lagi, Pak Lah dikelilingi oleh manusia yang sangat sedikit boleh diharapkan untuk penjadi tongkat dan pendayung buat menyelamatkan sampan pemerintahan yang sedang kuat dilanda arus dan ombak.


Hari ini, Anuar Ibrahim juga sedang berjuang mempertahankan diri dari tuduhan liwat seorang remaja. Laporan polis oleh remaja tersebut di buat petang semalam dan Anuar sedang berdepan dengan satu lagi saat getir dalam hidupnya.


Kita juga sedang berjuang untuk mempertahankan dasar dan prinsip perjuangan kita dari dikhianati dan dirobek ganas oleh tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab. Kita tetap jelas dengan dasar perjuangan kita untuk menegakkan Daulah Islamiyah bermula di dalam diri kita hinggalah di atas tanah air kita. Kita sentiasa komited dengan hal ini.


Apa yang sangat penting ialah, kita mesti berjuang untuk mencari jalan yang benar. Yang agak susah ialah, jalan yang beanr hanya satu dan jalan syaitan pula sangat banyak. Di setiap jalan syaitan tadi pula sentiasa ada tipu daya dan pujuk rayu. Kalau kita lemah dan tiada persediaan atau lalai, nescaya kita akan gugur dan kalah di medan perjuangan ini.


PIMPINAN ALLAH


Hanya Allah SWT yang mampu menunjuki kita jalan yang benar. Kita juga disuruh agar memohon hidup di atas jalan yang benar ini setiap kali kita berdiri di hadapan Allah SWT. Tanpa petunjuk Ilahi mana mungkin kita akan memperolehi kekuatan untuk berada di atas jalan yang benar ini. Rasulullah SAW sentiasa berdoa :


“ Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati manusia, teguhkanlah hatiku di atas agamaMu dan taat padaMu”


Allah SWT juga mengajar kita supaya berdoa :


(mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; Karena Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)". Ali Imraan : 8


Bersambung…..

No comments: