Tuesday, June 24, 2008

Pilihanraya Kecil Sanglang

Bila saya sampai dari Alor Setar atas satu urusan saya terus dihubungi oleh Ketua Penerangan PAS Perlis (Sdr Hairy Hashim bin Hashim) memaklumkan bahawa ‘signal’ pilihanraya kecil DUN Sanglang semakin jelas.Kemungkinan besar Pilihanraya Kecil Sanglang akan berlaku jika dikehendaki Allah SWT.

Dalam mesyuarat AJK PAS Kawasan Kangar semalam pun,kita telah melaksanakan arahan Jentera Pilihanraya Negeri untuk membuat agihan tugas dan membincangkan persiapan untuk berhadapan dengan Pilihanraya Kecil Sanglang.

Nampak gayanya PAS Perlis kali ini lebih bersedia tetapi tidaklah over cinfident macam PRU 12 yang lalu.Bagi saya,persiapan teknikal dan strategi perlu diselesaikan dengan baik kerana itulah ‘ikhtiar’.Namun pengharapan dan sandaran pada Allah jangan sekali-kali dilupakan.

Apa yang saya lihat dalam PRU ke 12 yang lalu ialah betapa kekuatan hubungan dengan Allah di kalangan petugas jamaah agak terabai.Kita tidak nafikan bahawa adanya usaha ke arah itu,namun tidak tersusun rapi dan ‘kurang bersungguh-sungguh’(dengan maaf).Marilah kita mengambil contoh negeri Kelantan ketika berhadapan dengan PRU baru-baru ini.Tuan Guru Nik Abdul Aziz selalu mengingatkan seluruh rakyat dan pendokong perjuangan Islam agar memperkukuhkan hubungan dengan Allah SWT.TGNA sendiri turun padang dengan mengajak rakyat bermunajat di tengah padang dalam stadium (sesuatu yang sangat pelik di zaman ini),merintih merayu kepada Allah SWT agar memlihara kerajaan Islam di Kelantan.TGNA sendiri bermunajat sambil menitiskan air mata seperti Rasulullah SAW dalam peperangan mengharapkan pertolongan Allah.Sewaktu diistiharkan kemenangan besar PAS Kelantan,kalimat ALHAMDULILLAH adalah yang pertama keluar dalam ucapan TGNA.

Saya melihat bahawa peranan yang saya akan mainkan dalam Pilihanraya Kecil Sanglang (jika berlaku) adalah membangkitkan kesedaran di atas di kalangan pendokong PAS.Tak tahulah macamana nak buat.Namun syura pasti akan menatijahkan idea dan kaedah pelaksanaan.Kepada Allah jua saya pohon kekuatan untuk amanah besar ini.Ada cadangan?
p/s Contohi Rasulullah saw dalam berjuang!

No comments: