Monday, June 30, 2008

Mengapa Pilih PASTI ?





BismilLah,alhamdulilLah,wassolatu wassalaamu ‘ala Saiyyidina wa Imamina Rasulillah,wa ‘ala aalihi wa ashaabih wa ba’du ;
Assalamulaikum wrt…

Alhamdulillah program bersama al Fadhil Us Nik Muhammad Abduh Nik Abdul Aziz di Perlis pada malam ini berjaya dilaksanakan dengan baik serta mendapat kerjasama dari semua pihak,ummah terutamanya. Pertamanya program Majlis Makan Malam Dana PASTI Perlis di Restoran Anjung Keli,Behor Pulai dan Tazkirah di Surau Taman Jali. Walaupun hujan lebat menyambut awal amal malam hari ini,akhirnya tampak luasnya rahmat Allah SWT, rupanya untuk menyejukkan suasana malam dan menjadikan udara sangat selesa.

Saya ingin memetik apa yang diucapkan oleh Al Fadhil Ustaz Nik Abduh dalam ucapannya dalam Majlis Makan Malam Dana PASTI. Antara yang disebutkan ialah ;

PERLUNYA KEMBALI KEPADA FITRAH

Firman Allah SWT :

“Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang Telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. tidak ada peubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui” [1168], surah ar Ruum : 30

[1168] fitrah Allah: maksudnya ciptaan Allah. Manusia diciptakan Allah mempunyai naluri beragama yaitu agama tauhid. kalau ada manusia tidak beragama tauhid, Maka hal itu tidaklah wajar. mereka tidak beragama tauhid itu hanyalah lantara pengaruh lingkungan.

Ayat inilah yang dijadikan muqaddimah ucapan beliau. Menjadi satu persoalan besar kenapa sebuah parti politik seumpama PAS tiba-tiba membuat keputusan untuk menubuhkan sebuah institusi pendidikan yang bernama Pusat Asuhan Tunas Islam atau singkatannya PASTI. Pada ayat inilah titik tolaknya. Kerana kata beliau, hanya hati yang mempunyai fitrah yang bersih sahaja akan menerima Islam, mencintai Islam dan menerima perjuangan Islam. PASTI mempunyai 60 ribu pelajar di seluruh Malaysia. Di sinilah fitrah beragama disemai, dibaja dan disuburkan di dalam jiwa anak-anak PASTI.

TANGGUNGJAWAB

Menjadi amanah dan tanggungjawab besar ibubapa mendidikk dan menyuburkan fitrah Islam di dalam jiwa anak-anak. Ramai ibu bapa yang mengabaikan perkara ini. Jiwa beragama dan bertuhan harus dipupuk dalam jiwa anak-anak. Mereka harus membesar dalam suasana kecintaan kepada Allah. Mereka mesti dibesarkan dalam keadaan mengenal Allah SWT. Mereka mesti dihidupkan untuk Allah SWT. Inilah fitrah!.

Sabda Rasulillah SAW;

“ Setiap anak yang dilahirkan adalah lahir dalam keadaan fitrah. Maka ibubapanyalah yang bertanggungjawab menyahudikannya atau menjadikan ia nasrani atau menjadikan ia majusi”

Kata Ustaz Nik Abduh, “Saya akan berbangga jika anak saya hanya dapat 1 A dalam UPSR, tak dapat 5 A pun tak mengapa”. 1 A yang dimaksudkan beliau ialah A dalam beragama dan Al Quran. Berbangga dengan anak yang dapat khatam Al Quran pada usia 12 tahun. Ramai pula yang berbangga dengan pencapaian 5 A di usia 12 tahun sedangkan agamanya dan kemahiran AL Qurannya E.

Demikianlah tujuan PASTI ditubuhkan oleh PAS. Kerana cinta Allah dan kenal Allah dalam sistem pendidikan negara telah diabaikan. Demi mendidik jiwa fitrah. SOKONG PASTI !

1 comment:

Shookcree said...

Assalamu'alaikum Ustaz,

Tahniah! Atas penglibatan dalam penyebaran ilmu melalui blog.

Kita baru jumpa di Pondok Bt 10, Cheras.

Ustaz ada email ustaz nik abduh tak? Kalau ada blh tlg email ke shookcree@gmail.com. Terima kasih.