Tuesday, July 1, 2008

Taubat Yang Rosak


BismilLah,wal hamdulilLah, assolaatu wassalaamu ‘ala Saiyyidina Rasulillah wa ba’du ;

Salam perjuangan sahabat sekalian,

Menjauhi dosa, tidak kira kecil atau besar adalah tanggungjawab setiap kita. Lebih-lebih lagi para mujahid dan pendakwah. Menjauhi dosa adalah sebab kepada nusratilLah (pertolongan Allah SWT). Dosa pula adalah sebab yang mendinding dan menjauhkan kita dari rahmah, maghfirah dan nusrah dari Allah SWT.

Yang menjadi permasalahannya ialah, banyak di antara kita yang diberi taufiq dan hidayah dari Allah SWT untuk bertaubat dan berinabah (kembali) kepada Allah, namun amat malangnya taubat kita tak mampu bertahan lama.Terkadang, setelah 10 tahun bertaubat, kita kembali membuat dosa. Lebih malang, pagi bertaubat, belum sempat segalah matahari naik, kita kembali berbuat dosa !.

ROSAKNYA TAUBAT

Pertama ; Lemahnya tekad.

Kelemahan tekad untuk terus berbuat taat adalah penyebab kepada rosaknya taubat. Kekuatan tekad pula datang dan bermula dari kekuatan jiwa dan hati. Hati yang terdidik dengan mujahadah, ikhlas, dan shidq (benar) dalam perbuatan dan perkataan adalah hati yang kental untuk terus tegak berdiri dengan kebaikan dan menjauhi maksiat dan dosa. Seorang yang bertaubat dari dosa tidak boleh sama sekali mengabaikan kefardhuan Allah. Mustahil air yang sangat dingin akan menghalangnya dari banguan berdiri di hadapan Allah ketika panggilan subuh berkumandang.

Firman Allah SWT :

“Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” Ali Imran : 31

Kedua ; Kecenderungan hati dan kasih pada dosa

Inilah yang paling susah dan sulit. Kata Imam Al Ghazali, anak tangga halangan yang paling susah. Bila hati sudah sedap dan manis berbuat maksiat, maka sememangnya susah meninggalkannya. Orang yang sudah berpuluh tahun merokok, berbuih mulut kita beritahu dia mudharatnya merokok pun dia takkan dengar kerana sudah sedap dengan rokok. Begitulah dengan dosa, jika sudah manis terasa berbuat dosa sememangnya jika tidak berhati-hati dan berjaga-jaga dengan hasutan Iblis maka satu hari kita akan kembali berbuat dosa. Imam Al Ghazali mengajar kita supaya selalu mengingati di dalam hati ‘aqibah atau natijah bila ingin berbuat dosa. Bila kita sedar noktah akhir berbuat dosa adalah NERAKA , maka kita akan terhenti untuk melakukan maksiat. Timbul persoalan lain pula, bagaimana nak tanam keimanan dan ketakutan terhadap siksa Allah SWT??.

Ketiga ; Over confident.

Jangan terlalu yakin dengan diri sendiri. Nanti sedar tak sedar, terjerumus kembali ke dalam dosa dan maksiat. Selalu mohon pertolongan Allah untuk teguh dan thabat dengan taat.

“Dan orang Mesir yang membelinya Berkata kepada isterinya[748]: "Berikanlah kepadanya tempat (dan layanan) yang baik, boleh jadi dia bermanfaat kepada kita atau kita pungut dia sebagai anak." dan demikian pulalah kami memberikan kedudukan yang baik kepada Yusuf di muka bumi (Mesir), dan agar kami ajarkan kepadanya ta'bir mimpi. dan Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahuinya.” Yusuf : 21

Allah dengan mudah mengubah keadaan NabiNya Yusuf. Siapa yang pernah menyangka? . Dibuang dalam telaga tapi dapat teruskan hidup. Dari hamba lalu merdeka. Dari penjara sehingga menjadi raja. Allah jua yang berkuasa.

Kita mohon pada Allah SWT agar ‘tuangkan’ kesabaran dalam hati kita untuk terus taat padaNya. Tanpa kasih sayang Allah pada kita, manakan boleh kita berdiri teguh melaksanakan ketaatan. Bersambung insya Allah….

No comments: