Friday, July 4, 2008

Betulkah Dato Rahman Palil??


Sedang saya membelek Utusan Malaysia Online petang tadi sebelum ‘berlepas’ ke Markaz Tarbiyyah Kg Kubu Gajah,Sg Buloh untuk Kuliah Kitab Apa Ertinya Saya Menganut Islam, mata saya tertarik kepada berita terkini dari BERNAMA iaitu, 100 NGO hantar memorandum kepada Tuanku Sultan Selangor. Saya terus klik dan dapati bahawa cerita sebenarnya adalah Dato Rahman Palil (bekas Exco Agama Selangor Kerajaan BN) ketuai 100 NGO hantar memorandum minta Sultan Selangor ambil tindakan sebagai Ketua Agama Negeri terhadap kerajaan yang memerintah sekarang kerana biarkan masjid-masjid dipolitikkan. Masjid dipenuhi ustaz-ustaz dan penceramah tiada tauliah.

Inilah perangai orang yang tidak faham Islam, menjadi alat musuh Islam dan diperalatkan untuk menyekat perkembangan agama.

Rasulullah SAW dalam usaha dakwah Baginda selama 23 tahun tidak hanya menekankan persoalan aqidah , ibadah, kekeluargaan (nikah kahwin dan sebagainya) sahaja tetapi juga menekankan hal ehwal politik dan pemerintahan negara.

Dalam pengertian yang lain dapat dikatakan bahawa Rasulullah SAW bekan sekadar mengajar umatnya bagaimana beraqidah dengan benar,beribadah dan membina keluarga muslim tetapi juga mengajar mereka berkenaan dengan politik dan pemerintahan secara Islam. Baginda bukan hanya meninggalkan kepada umatnya sunnah-sunnah tentang ibadah dan hal ehwal kekeluargaan, tetapi juga sunnah-sunnah tentang politik dan pemerintahan negara.

Baginda Rasulullah SAW merupakan ketua pemerintah, pentadbir dan pelaksana bagi Kerajaan Islam yang pertama di Madinah. Pada masa yang sama ketua bagi institusi kehakiman Islam. Sebagai ketua pemerintah, Rasulullah SAW telah bertindak melaksanakan cita-cita politik Islam di bumi Madinah iaitu menegakkan sebuah kerajaan atau pemerintahan yang mendaulatkan agama Allah dan menjalankan undang-undang Islam. Antara isi perlembagaan Madinah yang digubal oleh Baginda ialah :

“ Bahawa apa jua peristiwa arau perbalahan yang ditakuti keburukannya yang berlaku di kalangan ahli sahifah ini maka tempat rujukannya ialah Allah dan Rasulullah SAW”

Inilah cita-cita politik Islam yang amat juah berbeza dengan politik sekular. Maka ia wajib diterangkan kepada masyarakat agar difahami kepentingannya. Maka di manakah tenpat yang lebih sesuai untuk penerangan ini melainkan Masjid?

Rasulullah SAW sendiri berpolitik di dalam masjid. Menguruskan negara di dalam masjid. Masjid menjadi pejabat urusan dan pentadbiran negara. Masjid adalah sumber hidayah dan nur yang menerangi seluruh alam. Nur inilah yang cuba disekat dan dihalang oleh musuh-musuh Islam dan anak-anak murid mereka sepanjang zaman.

Rasulullah SAW bersabda : “ Akan datang ke atas umatku suatu zaman,yang di kala itu Islam hanya tinggal pada namanya sahaja, Al Quran hanya tinggal tulisannya sahaja. Masjid-masjid mereka hebat namun kosong dari hidayah Allah SWT….”


Mengupas persoalan politik dalam masjid adalah kewajipan para ulama’ di zaman ini, supaya umat tidak silap membuat pilihan. Melantik pemimpin yang tidak mahu melaksanakan kandungan KitabulLah dan menyuburkan Sunnah Rasulillah SAW. Nabi mengumpamakan orang yang diam dari menerangkan kebenaran adalah ibarat yaitan bisu. Adalah lebih berat lagi yang bercakap mendokong kebatilan.

Pemerintah hari ini sudah melampaui batas yang telah ditetapkan Allah SWT. Menjadi tanggungjawab umat membetulkan dengan kaedah yang dibenarkan. Antaranya memberi penerangan kepada umat agar kebatilan perintah tidak dituruti dan wajib disanggah dengan kaedah undi dalam pilihanraya. Mufti Perlis amat bersetuju dengan saya dalam hal ini. Bahkan dalam tulisan beliau yang diedarkan dalam masa PRU ke 12 baru-baru ini beliau dengan jelas memfatwakan haram mengundi pemimpin yang zalim yang tidak melaksanakan hukum Allah. Mufti Perlis juga menyarankan agar mesti memilih pemimpin yang mahu menjalankan hukum Allah. Nah, kalau begitu adakah tindakan Rahman Palil di atas merupakan tindakan yang tepat?

No comments: