Saturday, July 19, 2008

Ambillah Pengajaran & Iktibar


BismilLah,walhamdulilLah,wassolatu wassalamu ‘ala Sayyidina RasulilLah,wa ‘ala alihi wa ashabihi waman tabi’ahum biihsanin ila yaumiddin, wa ba’du ;

SALAM ISLAH,

Kedatangan bulan Rejab yang mulia adalah hadiah dari Allah SWT untuk para hambaNya yang saleh. Datangnya Rejab menandakan bahawa Ramadhan al Mubarak telah hampir dan dekat. Masa untuk kita mulakan beberapa latihan kecil sebelum kita melangkah masuk ke dalam ‘madrasah’ Allah yang agung iaitu Ramadhan yang bertujuan melahirkan insan yang bertaqwa kepada Allah SWT. Dengan kehadiran Rejab juga kita diperingatkan dengan peristiwa besar yang berlaku ke atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW iaitu peristiwa Isra’ dan Mi’raj. Firman Allah SWT :

“ Maha Suci Allah, yang Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang Telah kami berkahi sekelilingnya[847] agar kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. Sesungguhnya dia adalah Maha mendengar lagi Maha Mengetahui.” Surah Al Isra’ : 1

[847] Maksudnya: Al Masjidil Aqsha dan daerah-daerah sekitarnya dapat berkat dari Allah dengan diturunkan nabi-nabi di negeri itu dan kesuburan tanahnya.

PENGAJARAN & IKTIBAR :

Pertama : Terdapat satu alam yang tidak dapat dicapai dengan deria dan pancaindera manusia. Di sinilah letaknya ujian terhadap keimanan. Samada mahu percaya atau tidak kepada apa yang dikhabarkan oleh Rasululullah SAW. Bukan semua ajaran Islam itu bersifat dapat dilihat dan dicapai dengan penglihatan dan akal. Terdapat banyak perkara dalam Islam yang memerlukan iman serta yakin percaya terhadap apa yang dilalui oleh Rasulullah SAW dan apa yang dikhabarkan oleh Baginda SAW.

Kedua : Kelemahan ilmu manusia berbanding keluasan ilmu Allah SWT. Dalam kita menyangkan bahawa ilmu manusia sangat hebat hingga mampu melakukan banyak perkara, mampu mencapai banyak perkara, rupanya ilmu manusia sangat sedikit jika mahu dibandingkan dengan keluasan ilmu Allah SWT. Rahsia ala mini tidak pernah habis dikaji oleh manusia sedangkan manusia kadang-kadang kehabisan akal untuk terus menyelami rahsia ciptaan dan kejadian Allah SWT yang agung dan hebat. Benarlah apa yang Allah SWT tegkan bahawa apa yang diberikan pada manusia dari ilmu itu hanya sedikit.Silalah rujuk episode terakhir dari Surah Al Kahfi untuk mengetahui perbandingan ini.

Ketiga : Wujudnya pembalasan yang adil. Rasulullah SAW diperlihatkan syurga dan neraka oleh Allah SWT dalam perjalanan Isra’ & Mi’raj. Baginda melihat keseronokan dan kenikmatan yang diperolehi oleh mukmin yang taat di dalam syurga dan melihat penyiksaan dan penderitaan kafir dan ahli maksiat di dalam neraka. Dengan ini kita dididik supaya senantiasa berhati-hati dalam tindakan dan perbuatan supaya dibalas dengan syurga kerana taqwa kita pada Allah dan terselamat dari neraka Allah kerana sikap hati-hati tersebut.

Keempat : Kebenaran orang-orang yang mempertahankan aqidah. Alangkah hebatnya golongan ini!. Perjuangan dan pengorbanan mereka tidak sia-sia bahkan mendapat pengiktirafan agung dari Allah SWT. Rasulullah telah menghirup keharuman ruh keluarga Yaasir yang mati kerana mempertahankan aqidah. Inilah berita baik bagi pendokong perjuangan aqidah sepanjang zaman. Berita gembira bagi pejuang agama sepanjang zaman bahawa apa yang mereka lakukan dan mereka perjuangkan tidak sia-sia!.

No comments: